
PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 59

MEDIA OWNERSHIP

News media ownership:
How New Zealand is foreign dominated

If the concentration of media control in Australia in 1993 was leading to a
loss of liberty to dissent at a critical time in Australia, it is even more true
of New Zealand today. This article shows that ownership of NZ media is
very concentrated in the hands of large overseas media organisations.

By BILL ROSENBERG

TWO companies dominate the New Zealand news media. Independent News-
papers Ltd (INL) owns newspapers which in 2001 had nearly half (49 percent)
of the daily newspaper circulation in New Zealand. Its only real competition is
from Wilson and Horton, which had 41.6 percent of the daily newspaper
circulation in 2001 (28.1 percent of which came from the New Zealand Herald,
the largest circulation newspaper in New Zealand). The two between them in
2001 owned 81.9 percent of daily press circulation of the provincial newspapers
(those with under 25,000 circulation), and 92.8 percent of the metropolitan
readership (those newspapers with more than 25,000 circulation)1. In addition
they have extensive and increasing ownership of community newspapers,
magazines, and broadcasting. Aside from state-owned radio and television,
their only real commercial threat has been from an acquisitive Canadian
competitor, CanWest, which owns two television channels and one of the two
largest radio networks, but has recently waved the white flag due to over-
commitment at home.

Print media
Less than 90,000 readers still have an independent daily newspaper. The largest
such daily, the Dunedin Otago Daily Times, with a circulation in March 2001



BILL ROSENBERG

 60  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

of 43,350, is owned by Allied Press, belonging to the Smith family, which also
owns the Greymouth Evening Star and a number of community newspapers in
Dunedin, Otago and Southland (the Dunedin Star newspapers, the Gore Ensign
and Southland Express). The remaining audited locally owned daily (or near-
daily) newspapers are the Ashburton Guardian, Gisborne Herald, Manukau
Daily News, Northland Times, Wairarapa Times-Age, Westport News and the
Whakatane Beacon.

Independent Newspapers Ltd
The INL group’s most profitable daily is the Christchurch Press, which has a
near monopoly in the largest South Island city. It also owns both The Dominion
and the Evening Post, Wellington’s only morning and evening dailies, and in
fact all the daily newspapers with circulation greater than 25,000 other than the
New Zealand Herald (Wilson and Horton) and the Otago Daily Times. In 2001,
it had 93.6 percent of the circulation of the country’s five national weekly
newspapers2. Far from being “independent” as its name proclaims, INL is just
over 45 percent owned3 and therefore controlled by the US-based News Ltd
empire of Rupert Murdoch (which also owns the Fiji Times and PNG Post-
Courier groups in the Pacific). INL’s chairman is Kenneth Edward Cowley, a
News Corporation director4. In total, INL is 76 percent overseas owned and
publishes about 70 percent of New Zealand’s newspapers, magazines and
sporting publications5. Its ownership raised further concerns in May 2000 when
Telecom took a 10 percent shareholding (reduced to 9 percent by 2002) and a
seat on the company’s board in order to get a close link with Sky Network
Television, which until then it had been unable to take a stake in directly (see
below). The other main shareholder of INL is the Todd family — see below for
further details.

INL was runner-up in the 1997 Roger Award for the worst transnational
corporation in New Zealand “because of the immense power element they
represent in an all-pervasive manner, in pursuit of the dominance and the
imposition of neo-libertarian market-driven ideology”. In the words of one
judge, “The day in and day out publishing of INL’s biased view of the world can
be equated to a dangerous propaganda machine which deeply influences the
hearts and minds of New Zealanders”6.

Overseas, Murdoch is highly controversial for his raids on newspapers from
Australia to the UK to the US. He gave away his Australian citizenship so he



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 61

MEDIA OWNERSHIP

would be allowed to buy TV channels in the
US — and then complained when he couldn’t
buy channels back in Australia. In the UK, he
used vicious union-busting tactics, including
police and Australian transport firms, to move
his papers out of Fleet Street and de-unionise
them. News Ltd is probably the world’s big-
gest global media empire, in 1998 including
around 800 businesses around the world, in-
cluding 40 percent of national newspaper
circulation and BSkyB Television in the U.K.,
22 US television stations, the Fox broadcast
network, 20th Century Fox, the New York
Post, India’s Star satellite network,
HarperCollins publishers, and an Asia-wide
satellite TV broadcaster based in Hong Kong7,8

—and even The Fiji Times and PNG Post-
Courier. Murdoch, described by Vanity Fair
as “arguably the most powerful private citi-
zen in the world”, visited New Zealand in
October 1995 and invited the Prime Minister
to dinner, but his newspaper chain would
release only limited details of what he was

In the UK,Murdoch
used vicious union-
busting tactics,
including police and
Australian firms, to
move his papers out
of Fleet Street and
de-unionise them ...
He is described by
Vanity Fair as
‘arguably the most
powerful private
citizen in the world’.

doing here9. The then Minister of Broadcasting (Maurice Williamson) visited
Murdoch at his home in Los Angeles in 1992.

As he came close to obtaining a monopoly on digital pay television
broadcasting in the UK, Polly Toynbee, columnist for the UK daily Independent
wrote in October 1996: “Within a few years the whole of British broadcasting
will be under Murdoch’s control, the only entry to the new technology will be
with his permission, through his gateway.” She accused both Conservative and
Labour Parties of caving in to allow him the monopoly, through fear of the
influence of his newspapers: “One of the most shameless conspiracies in
Westminster for some time.” Murdoch uses his newspapers to further his
business interests, Toynbee says, an example being that he took the BBC off his
Asian Star satellite service because of its critical documentaries about China10.

Neither is Murdoch above tax avoidance. In 1997 the UK, the US, Canada



BILL ROSENBERG

 62  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

and Australia set up an international tax investigation into News Corporation —
it paid almost no tax that year: 7.8 percent of profits in the previous year, as
compared to 28 percent for the Walt Disney corporation11. Concerns about his
corporation’s tax habits have also been raised in the UK, Israel and the US. 12,

13 In 1989, an Australian parliamentary investigation found News Corporation
was using tax havens such as the Dutch Antilles, the Cayman Islands and
Bermuda to launder its profits. In the UK, News Corporation subsidiary, British
News International paid only 1.2 percent of its profits in tax, compared to a
company tax rate of 33 percent. The Washington Post has reported News
Corporation’s tax rates in the 1990s were 5.7 percent14.

A few months after the 1996 election to power of the conservative Howard-
led government in Australia, Murdoch criticised it for not carrying out radical
reforms, saying New Zealand was the model to follow15. A major factor in the
1997 “new” Labour election victory in the UK was Murdoch’s support for its
leader, Tony Blair, via the Sun newspaper — which had supported the Con-
servatives in the previous election16. His support did not go unrewarded. In
February 1998, the House of Lords voted to tighten competition law to curb
Murdoch’s tactics of setting “predatory” low prices on his newspapers (such as
The Times) to drive rivals out of business. This was opposed by Blair, his
spokesperson saying, “This amendment will not become law. It doesn’t add to
the effectiveness of the bill and singles out one company in a way that is
unnecessary.”17 The following month, Blair tried to help Murdoch take over an
Italian TV station, Mediaset, by speaking directly to the Italian Prime Minister,
Ramano Prodi18.

Murdoch is frequently criticised for the influence he has on editorial policy
— towards entertainment and the reactionary19. He strongly defends his right to
interfere in editorial matters: “It’s my responsibility sometimes to interfere” he
told a forum in January 1999 20. In 1995, Murdoch closed Today, one of the few
major British newspapers opposed to the Conservative Government 21. In
addition to the example already cited of refusing to broadcast documentaries
critical of China, in 1998 he intervened to prevent his publishing subsidiary,
HarperCollins, from publishing a book critical of China by the former Hong
Kong governor, Chris Patten 22. A similar influence has been seen in New
Zealand with the remodelling of The Press and INL’s other dailies in 1993. The
owners brought out an “expert” from the US for the job. They saw The Press’s
primary competition being with TV and their primary market the 18 to 35-year-
olds, and designed it accordingly with bigger print, more colour, more pictures



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 63

MEDIA OWNERSHIP

and graphics, shorter stories and increasing proportions of crime, sex, celebri-
ties and cats-up-trees in preference to hard news.

Direct political involvement was revealed in the 1999 election when INL
admitted to making donations to National and Labour as “an indication of
support for the political process”. Senior lecturer in journalism at the University
of Canterbury, Jim Tully, however commented that “media companies should
not be donating money to political parties”, and that they were even more
difficult to justify if they did not treat every party the same 23.

Murdoch is doing his best to ensure continued family dominance of his
empire, though his separation from his wife in 1998 and her demand for half
shares, was a complication. He has nominated his son Lachlan as heir-apparent,
making him executive chairman of News Ltd in Australia. Lachlan Murdoch
was INL’s representative on the board of Sky Television in New Zealand 24 until
he resigned from INL’s board under pressure of his American and Australian
commitments at the end of 1998 25. Rupert is following in the footsteps of his
father, Sir Keith Murdoch, both in his politics and his nepotism. Sir Keith
distinguished himself by banning a scoop by one of his reporters on the
Melbourne Herald, who discovered Nazis were immigrating to Australia. Sir
Keith thought it would give the Communist Party a propaganda opportunity —
to him, more serious than exposing fascists entering the country 26.

Locally, INL does a fair imitation of Murdoch’s views. At INL’s annual
meeting in 1992, after some years of staff cuts and new technology, the then
chairman, Alan Burnet, asked for more tax relief, described unemployment as
a “wretched plague on society and an enormous drain on welfare funds”, and
acclaimed the Employment Contracts Act as “one of the most important
developments of recent years.”27 The reason for its enthusiasm was related to
Parliament by the Engineers Union in June 2000 when it named INL and
Telecom at the top of a list of nine companies which acted in bad faith under the
Act. The union said the companies “stood out for their blatancy in denying
workers the choice of union membership. They induced members out of
collective contracts and refused to bargain collectively.” INL had offered
financial inducements for workers not to join the collective, obstructed those
who later wanted to join the collective, and pressured existing members to leave
the collective30. Despite denials by then managing director Michael Robson
(1999 salary package $521,640 31), the company continued anti-union tactics
even as the Act was in the process of being repealed. In a dispute at The Press,
it accused an “outside union element” of “trying to escalate a dispute” against



BILL ROSENBERG

 64  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

proposals under which workers who changed from individual contracts to the
collective would be penalised. By then, less than a third of The Press’s 450
workers were on two collective contracts 32. The attitudes continued into 2001
when the Employment Relations Authority ordered INL to meet its employees’
union representatives, finding that it had failed to act in good faith 31.

At its annual meeting in 1993, the directors were given a 44.9 percent rise
in director’s fees 32. By 1995 the new chairman, Sir Colin Maiden, was worrying
about the uncertainty brought about by MMP 33. After the 1996 General Election
campaign, Michael Robson repeatedly said INL would be interested in a
privatised TVNZ36,37 and in October 1997 visited the then Prime Minister, Jim
Bolger to discuss TVNZ’s possible sale shortly after Bolger suggested it might
be sold 38. As will be seen below, in the meantime it bought a controlling
shareholding in Sky TV.

When Michael Robson died suddenly in December 2000, Murdoch took
steps to tighten his control over INL. The move coincided with yet another major
expansionary adventure by Murdoch in TV, aiming at forming an international
satellite TV empire from similar operations around the world — possibly
including Sky TV in New Zealand. All subsidiaries were reportedly being told
to put major spending on hold. Murdoch appointed Tom Mockridge as chief
executive of INL and replaced chairman Sir Colin Maiden with Ken Cowley.
Just two months later, INL ally and Sky co-founder, Craig Heatley, announced
he was taking an eighteen month family holiday overseas and resigned his
directorships at both INL and Sky (shortly after, selling down the bulk of his INL
shareholding at a substantial profit 37). Mockridge replaced him as Sky chairman
amidst speculation that News Corporation would move to take full control38.
Mockridge, a New Zealander, worked his way up the ranks as a reporter. He
covered the Australian Federal Parliament for the Sydney Morning Herald
before becoming a press secretary and senior adviser to then Australian
Treasurer, Paul Keating. He joined News Ltd, News Corporation’s Australian
branch, in 1991 focussing on pay TV, being a former chief executive of
Australian pay-TV group Foxtel, in which News Corporation is a major
shareholder along with Telstra. He is described as coming from News Corpo-
ration’s “inner sanctum”, and by Murdoch’s youngest son, James, as “one of the
most valued people within the News organisation”.

Cowley was chief executive of News Ltd from 1979 to 1997 and had been
a director of News Corporation since 1985. He had been a director of INL since



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 65

MEDIA OWNERSHIP

1990. He is also on the boards of the Commonwealth Bank of Australia and
chairman of the ill-fated Qantas New Zealand (the former Ansett New Zealand,
owned by News Corporation until sold in 2000) 39 in which he was also a major
shareholder along with Tappenden Holdings (see below).

INL’s print and internet media are detailed in the accompanying table. Its
magazines include the country’s largest selling publication, TV Guide, and it has
a virtual newspaper monopoly in many cities and in the national Sunday
newspapers. Numerous titles have come and gone among its magazines, mainly
purchased from other companies (at least eleven since 1992), but with a few of
its own startups. For example, it bought two of the last significant provincial
dailies the Nelson Evening Mail (September 1993) 40, and the Marlborough
Express (circulation about 10,000) with its give-aways Saturday Express and

INL’s PRINT AND WEB MEDIA 41

Metropolitan dailies Magazines National weeklies
The Dominion (Wellington) Boating New Zealand Sunday Star-Times
The Evening Post (Wellington) Fish and Game NZ Sunday News
The Press (Christchurch) Friday Flash NZ Truth  & TV Extra

Best Bets
Provincial Dailies Turf Digest Community newspa-
pers
Manawatu Evening Standard New Zealand InfoTech 57 throughout NZ
(Palmerston North) Weekly
Nelson Mail New Zealand Gardener
The Daily News New Zealand Growing International
(New Plymouth) Today 8 newspapers, mainly
The Marlborough Express New Zealand Horse and in Australia

Pony
The Southland Times New Zealand Fishing

News
The Timaru Herald New Zealand Trucking Regional
Waikato Times NZ Bloodhorse A-Z Directory

NZ House and Garden
Web sites Style
stuff.co.nz Truck Trader
jobstuff.co.nz TV Guide



BILL ROSENBERG

 66  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

Kaikoura Star in September 1998 42. In 1998 it announced a new glossy: Grace,
aimed at the “independent woman” 43. The May launch had a touch of farce when
rival Australian magazine Claudia came out with the same cover photo of
Hollywood star Helen Hunt. INL Magazines reportedly resolved the matter by
buying every copy of Claudia bound for the New Zealand market44. It was not
a good start: the magazine closed in January 200145.

Other subsidiaries include the major magazine distributor, Gordon and
Gotch (which it values because “there are large benefits for the company in
being owned by a large player in the printing and publishing industry”46), to
which it added the Auckland-based magazine distributor, Network Distributors
in August 1996. Gordon and Gotch distributes “55 percent of all [magazine]

INL’s COMMUNITY NEWSPAPERS

Putaruru Print Horowhenua Mail Rotorua Review
Auckland City Harbour News Kaikoura Star Ruapehu Press
Cambridge Edition Kapi-Mana News South Waikato News
Central Canterbury News Kapiti Observer Taieri Herald
Central Districts Farmer Look North Taupo Times
Central Leader Manukau Courier Te Puke Times
City Weekend Matamata Chronicle The Christchurch Mail
Clutha Leader Motueka-Golden Bay News The Chronicle
Contact Newslink (Kerikeri)
Dargaville and District News North Harbour News The Hawera Star
The Hutt News East and Bays Courier North Shore Times

Advertiser
The Leader East Waikato Country North Taranaki Mid-

week
The Mirror Eastern Courier North Waikato Tatler
The Norwester Feilding Herald Northern News
The Saturday Express Feilding Herald and

Northern Outlook The Tribune
Rangitikei Mail Nor’West News Brief Upper Hutt Leader
Franklin County News Otago-Southland Farmer Wairarapa News
Hamilton Press Papakura Courier Western Leader
Hauraki Herald Piako Post Whangarei Leader
High Country Herald



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 67

MEDIA OWNERSHIP

titles circulated in the country”47.
News Corporation has other interests in New Zealand. PMP Communica-

tions Group, until July 1997 40 percent owned by News Corporation company,
has operated in New Zealand for some time  48, 49 Twentieth Century Fox, also a
subsidiary of News Corporation, bought 80 percent of the internationally
recognised natural history division of Television New Zealand, corporatised as
Natural History Ltd. According to Fox’s international television president,
Mark Kaner, “the Natural History team had been lauded and admired around the
world for its commitment to excellence. Natural History is the third largest
producer of natural history programmes in the world.” TVNZ retained the
remaining 20 percent with guaranteed access to the unit’s productions 50.
Another News Corporation subsidiary, Corporate Research Services, was noted
snooping round in 1992, with a view to buying TV2 51. And when Air New
Zealand bought out News Corporation’s 50 percent of Ansett Australia in its ill-
fated June 2000 deal, part of the agreement was that it would issue News
Corporation with Air New Zealand shares equivalent to 10.5 percent of the
company at February 2000, or equivalent cash, in two to four years 52.

Wilson and Horton
Wilson and Horton, in addition to its flagship, the New Zealand Herald, owns
eight provincial newspapers 53, all of which are dailies except for the Oamaru
Mail (not published on Saturday). It owns the large-circulation magazines New
Zealand Listener and the New Zealand Woman’s Weekly and publishes maga-
zines on contract, including Skywatch and AA Directions. It has a substantial
stock of give-away newspapers, owning Community Newspapers Ltd, totalling
32 community newspapers. It also publishes two tourist giveaways: NZ Thermal
Air (Rotorua) and Auckland Tourist Times.

Its subsidiaries include 14 commercial printers including plastic credit card
maker, Security Print, which claims to be the “largest plastic card manufacture
in the Asia Pacific region” with its own subsidiaries in Australia. Wilson and
Horton owns Stanley Newcomb and Co Ltd which markets toys, gift packaging
and similar products. Other publishing subsidiaries are Universal Business
Directories and Wises Publications (maps), and book publishing arm, W&H
Publications. Its subsidiary Look Outdoor sells outdoor advertising. In August
1997, it sold its educational publisher, Shortland Publications and its US
subsidiary, Shortland USA, operating in Denver Colorado, to the Tribune



BILL ROSENBERG

 68  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

Metropolitan daily Magazines Printing
New Zealand Herald (Auckland) NZ Woman’s Weekly W&H Print

NZ Listener ComPrint
Contract publishing Colorgraphic Print

Provincial dailies Security Print
Northern Advocate (Whangarei) Hutcheson Bowman
Bay of Plenty Times (Tauranga) Web sites & Stewart
Daily Post (Rotorua) www.nzherald.co.nz Webprint Colour
Christchurch Star Print www.ubd.co.nz (business W&H Graphics
Hawke’s Bay Today (Hastings) directories) Ellerslie Printers
Wanganui Chronicle www.look.co.nz (outdoor BankPrint
Evening News (Dannevirke) advertising) CHB Print
The Chronicle (Levin) www.wises.co.nz (maps) Rotorua Printers
Oamaru Mail PrintCorp

Tourist giveaways The Print Place
Publishing NZ Thermal Air (Rotorua)
W&H Publications Auckland Tourist Times
UBD (Business directories)
Community newspapers Community newspapers
Wises Maps 32 throughout New Zealand

Group of the USA, owner of the Chicago Tribune55.
Until May 1995 Wilson and Horton was a rarity among large New Zealand

companies: it was New Zealand owned. Courtesy of a raid by Brierleys on its
shares, however, Irish newspaper group, Independent Newspapers Plc (INP,
now Independent News and Media, INM), gained a controlling 28 percent
interest. By the end of that year the control had risen to 45 percent 56. The
Brierleys shareholding had been regarded as unfriendly by the Horton family —
mainly for the good reason that it was the kiss of death when it owned the
Auckland Star and Christchurch Star. INP’s shareholding was welcomed by the
Horton family as a “white knight” and a “stimulus for change” 57. By August
1996, however, former managing director Michael Horton had resigned from
the board to start his own printing business 58. By September, INP had made a
100 percent takeover offer for the company, attaining a (for INP) disappointing
85 percent 59. It steadily built up its shareholding however, and by April 1998

WILSON AND HORTON’S PRINT AND WEB MEDIA 54



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 69

MEDIA OWNERSHIP

WILSON AND HORTON’S COMMUNITY NEWSPAPERS

Whangarei Report Weekender (Rotorua) Porirua News
Manurewa Week Te Awamutu Courier Wainuiomata News
Papatoetoe Otahuhu Week Taupo Weekender Western News

(Wellington)
Shore News Turangi Chronicle Cook Strait News

(Wellington)
West Weekly Wanganui Mid-Week Christchurch Star
Our Town Papakura Weekly News (Levin) Observer

(Christchurch)
Coastal News Eastern Bay News Pegasus Post

(Kawerau) (Christchurch)
Waikato This Week Napier Courier News Advertiser
The Riversider (Hamilton) Hastings Leader (Christchurch)
Katikati Advertiser CHB Mail North Canterbury
Bay News (Tauranga) (Waipukurau) News
Independent Herald (Wellington) Canterbury  Times

had 98.7 percent and was compulsorily acquiring the remaining shares60.
However, in 2001, INP sold its shareholding for $999 million to APN News and
Media, an Australian company in which it has a 40 percent shareholding (which
would rise to 45 percent after the deal), and which already was a partner with it
in The Radio Network (see below). The move was partly to release funds for
other purchases (O’Reilly was interested in the Australian media group, John
Fairfax Holdings) but also as a way of avoiding Australian media ownership
laws that restrict foreigners to 25 percent of a newspaper company and prevent
control of television, radio and newspapers in the same market 61, 62.

INP is controlled by the O’Reilly family, headed by the Irish former rugby
international and billionaire magnate, Dr Tony (now Sir Anthony) O’Reilly,
who hit New Zealand screens as the CEO of H.J. Heinz and Company when it
took over another icon, Watties Ltd 63 (he has since resigned from his posts as
both CEO and then chairman of Heinz 64).

Like INL, Wilson and Horton has been steadily acquiring provincial and
community newspapers. Almost symbolically, just days after the 1995 INP
acquisition, Wilson and Horton announced it had bought the Northern Publish-
ing Company, publishers of the Northern Advocate, one of the last independ-



BILL ROSENBERG

 70  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

ently owned newspapers in the country, and of the Whangarei Report65. In
December that year it bought the Hawkes Bay Sun, a nine-month-old free twice-
weekly community newspaper with a circulation of 50,00066. Its provincial
paper Hastings Hawke’s Bay Today was created from the merger in April 1999
of the Hawkes Bay Herald Tribune and the Napier Daily Telegraph with the loss
of 60 jobs67. In 1996 the then Minister of Education, Wyatt Creech, launched the
specialist weekly New Zealand Education Review which is owned by Wilson
and Horton with O’Reilly’s Australian Provincial Newspapers Educational
Media. The Australian company publishes similar education-based weeklies in
the UK, South Africa and Australia68. In March 1998, O’Reilly companies Look
Outdoor and Adshel gained Commerce Commission clearance to buy the
outdoor advertising business of 3M New Zealand, known as 3M Media69; it was
absorbed into Look Outdoor.

Although O’Reilly does not have the same reputation for interference in
politics and editorial policy as his rival, Murdoch, and his New Zealand Herald
was for some time allowing a noticeably broader representation of opinion than
INL’s newspapers, he is no left-winger. Wilson and Horton co-sponsored the
elitist “Williamsburg” conference on Asia in Queenstown in March 1998. At it,
O’Reilly offered “an investor’s view” of New Zealand, praising “a 20 percent
return on capital”, describing New Zealand as “the top destination for multina-
tional corporations which wish to locate in a fair, free and friendly enterprise for
all of South-east Asia”, and ending:

Looking at and participating in the miracle of New Zealand in commerce,
I have no doubt whatsoever that the next century will confirm what we
already know - that New Zealand has found the economic way of fairness
and transparency and a real return on capital; and that because of this,
many others are in the process of finding the way to invest in this
extraordinary country.70

In May 2000, Labour MP David Cunliffe told Parliament that the Herald’s
business editor, Rod Oram, had been removed from that post on the urging of
the Business Roundtable. He quoted the Independent as saying that “Business
Roundtable chairman Ralph Norris had a word to the chief executive of the
Herald, John Sanders. He said ‘I don’t like your Business Herald editor Rod
Oram. I think he’s soft on the [new Labour/Alliance Government’s] Employ-
ment Relations Bill’ and that is why several days ago Mr Oram was told he was



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 71

MEDIA OWNERSHIP

‘gone’.” Norris is on a Herald advisory
board71. He denied that he had influenced the
decision. But a month later it was announced
that Oram had resigned from the
newspaper 72.

Independent journalist Deborah Diaz re-
ports that a former editor of the Herald,
Steven Davis, is writing a book which in-
cludes “allegations of corporate influence
over the newspaper — both from the outside
and from within the ranks of Wilson and
Horton management. Sources close to Davis
say he felt under more pressure as Herald
editor than during his 10 years on Fleet Street.”
This included pressures from advertisers, but
“more controversial still are allegations that
Wilson and Horton management, its board or
marketing department tried to influence news
coverage.”73

In July 2001, O’Reilly invited former
Canadian Prime Minister, Brian Mulroney,
to visit New Zealand to sell the idea of joining
NAFTA. Mulroney had signed Canada into

Former New
Zealand Herald
editor Steven Davis
is writing a book,
which includes
‘allegations of
corporate influence
over the newspaper
— both from the
outside and from
within the ranks of
Wilson and Horton
management’.

NAFTA after an election campaign promising he wouldn’t. He became possibly
Canada’s most unpopular and distrusted politician, his Progressive Conserva-
tives Party having its parliamentary numbers cut from 155 to two. Mordecai
Richler (described by another Canadian Prime Minister, Jean Chretien, as
“simply one of the most brilliant artists in Canadian history”) wrote that
“Mulroney, to give him credit, was a consummate pro, a mellifluous fibber with
the built-in advantage of never once being inhibited by shame. In office,
Mulroney lied regularly, even when it wasn’t necessary, just to keep his hand
in.”74 O’Reilly rewarded Mulroney by putting him on the international advisory
board of the Herald’s parent company, Independent News and Media. On his
visit to New Zealand, the Herald gave Mulroney (and NAFTA) a week of
cringing star treatment, relegating the hugely popular anti-globalist author,
Naomi Klein (who had attracted between 800 and 1,000 people to her public



BILL ROSENBERG

 72  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

meeting in Auckland during the same week) to one interview in the lifestyle
pages. Political Review editor Chris Trotter described the Mulroney episode as
“advocacy journalism” and commented:

The ownership of a significant daily newspaper, in the context of a society
which still subscribes to the precepts of democracy, entails a number of
crucial responsibilities. Foremost among these is the responsibility to
provide its readers; citizens all; with the information they require to arrive
at sound judgments about political and economic affairs. The New
Zealand Herald’s campaigning stance on the issue of free trade, its
advocacy journalism in favour of joining NAFTA, and its close associa-
tion with the knowledge conference; a government propaganda exercise;
call into question both its willingness and its ability to accept that
responsibility. Indeed, the Herald’s leader-writers demonstrate an impa-
tience with the democratic process that is truly worrying. It’s almost as
if they believe that the voting public and politicians who “pander” to its
“prejudices” are not to be trusted with economic decision-making.75

Herald assistant editor and business journalist Fran O’Sullivan takes a
leading role in business groups advocating a US-New Zealand free trade and
investment agreement, and her writing in the Herald supports that stance.

Other print media
The two remaining national newspapers are the “politically correct” (from the
Right) National Business Review (circulation 14,398 at 31 March 2001), and
The Independent (circulation 8,976), two business papers which are in constant
bitter, often vitriolic, rivalry. NBR is owned by New Zealander Barry Colman’s
Liberty Press, formed in 1997, which also publishes New Zealand Personal
Investor, New Zealand Business Who’s Who, The Capital Letter, New Zealand
Property Investor, Motoring Guide, New Zealand Tender, Rip It Up, Food
Industry Week and Grocers’ Review among others. It claims its Property Press
and Motor Guide classified papers have circulations in excess of 40 million a
year76. However, it sold 15 titles to Kerry Packer’s Australian Consolidated
Press in November 2001, including Property Press (see below). The Independ-
ent, which tolerates a somewhat broader range of views in its columns, is owned
by a former National Business Review editor and award-winning investigative
journalist Warren Berryman.

The Auckland yuppy Metro is owned by Kerry Packer’s Australian Con-



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 73

MEDIA OWNERSHIP

solidated Press (ACP), which also publishes Australian Women’s Weekly (New
Zealand edition), Auto Trader, Buy Sell and Exchange, Cleo (New Zealand
edition), Deals on Wheels, Fashion Quarterly, Little Treasures, More, New
Zealand Home and Building, New Zealand Women’s Day, Next, North and
South, Pacific Way, Rugby League Week, She & More, Trade-A-Boat and Your
Home and Garden77. In November 2001, he bought 15 classified advertising
titles from Liberty Press for about $48 million78. Packer, the richest man in
Australia, is notorious for his gambling (in September 2000 he lost $46 million
in a single gambling spree) and his tax avoidance (in 1991 he famously told the
Australian House of Representatives select committee on print media: “If
anybody in this country doesn’t minimise their tax, they want their heads
read”79). At the end of 1996, Packer and Murdoch met on Murdoch’s $30 million
pleasure cruiser, Morning Glory, in the Bay of Islands. They are said to have
been “likely” to have discussed the future of Australian rugby league (the
possibility of reuniting Super League and Australian Rugby League), the
ownership of the Fairfax Group (raided shortly before by Brierley Investments
Ltd) and a dispute over rights to Fox Television programs (Fox is owned by
Murdoch but Packer’s Channel 9 claimed it had rights to exclusive use)80. More
recently he bought into New Zealand television through the Prime network (see
below).

PMP of Australia publishes New Idea, That’s Life, B, TV Hits, Girlfriend,
K-Zone and New Zealand Weddings in New Zealand81.

Profile Publishing Ltd of Auckland produces a number of trade magazines
and directories. Its magazines include Ad/Media, Boardroom (for the Institute
of Directors), DEMM (for the engineering and manufacturing sectors), Man-
agement, New Zealand Business, New Zealand Forest Industries, New Zealand
Marketing, New Zealand Office Products News and Onfilm82.

Even some of New Zealand’s most important rural publications are over-
seas owned. Federated Farmers’ flagship Straight Furrow was sold to the
Australian-owned New Zealand Rural Press Group in January 1999. Rural
Press, which has over 100 publications in Australasia and the USA, already
owned the New Zealand Farmer, AgTrader, Dairyman, Farm Equipment News,
Grape Grower, Horticulture News, Lifestyle Farming, Rural Waikato and
Southerner. It intended to incorporate Straight Furrow into Farm Equipment
News.83 In April 2001, Rural Press closed the New Zealand Farmer, then 120
years old (though owned by Rural Press only since 1987) and regarded as one
the most authoritative farming publications in New Zealand84, its circulation



BILL ROSENBERG

 74  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

having declined from 29,000 in the mid-1970’s to only 10,000. It had earlier
closed the Journal of Agriculture. New Zealand Farmer’s competitor, Rural
News is privately New Zealand-owned, substantially owned by Auckland
businessman, Brian Hight. Hight commented on the closure of New Zealand
Farmer that it was “an icon of New Zealand farm publications but Australians
may not appreciate that”85.

In 2001 a new group appeared on the map in Christchurch. The New
Zealand Media Group, “headed by two Americans with right-wing, fundamen-
talist political and religious connections”86,87 Geoffrey Botkin and James D.
McCotter, started up the tabloid newspaper The Citizen in July 200188 in
competition with the Christchurch Press. They had earlier bought CTV. Neither
showed great success, with reports by early 2002 that they were selling out to
another American group89.

Television
TV1 and TV2 are still state-owned, but TV3, after a turbulent history, is owned
by the biggest privately owned TV broadcaster in Canada, Canwest Global
Communications Corporation90. Shortly before the October 1996 election, in a
politically charged presentation, it announced that it would start up another
national commercial, entertainment-based, channel, TV4. It would have no
news and current affairs, and no new local content, reinforcing TV3’s reputation
for low local content91, and began broadcasting at the end of June 1997. CanWest
was at that time keen to buy other media in New Zealand92, and was a bidder for
the Radio New Zealand network when it was privatised93. In July 1997 it bought
the More FM radio network followed by extensive acquisitions in commercial
radio (see below).

CanWest is also 57.5 percent owner of the Ten Network in Australia, and
owns Chile’s La Red TV network, and Talk Radio in the UK 94 In January 1997
it acquired a further 20 percent voting and 10 percent equity interest in Ten
Network from Donholken Pty for $159 million95. Not all of the Australian
interest has voting rights, due to Australian restrictions on overseas ownership
of news media. CanWest is lobbying to allow it up to 50 percent voting shares96.

Lobbying and politics are not unusual for Izzy Asper, owner of over 90
percent of the voting power and 65 percent of the equity in CanWest. He has
been a leader of his province’s (conservative) Liberal party, and was a vocal
supporter of the economic policies of the last two decades in New Zealand,
particularly the “zero restrictions on foreign investment in the media”. “I was



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 75

MEDIA OWNERSHIP

recently representing Canada in Brussels at a
G7 meeting. I said to all the G7 heavy-
weights, Japan, the U.S. and all, ‘The only
example in the world of a country that has its
head screwed on and isn’t distracted by silly
stuff is the government of New Zealand,’”
Mary Holm quotes him saying. “Since the
reformation in New Zealand in the 1980s,
you’ve become the experimental laboratory
for the entire world. Sir Roger has travelled
to Canada and is revered ... the fact is, New
Zealand is one of the most professionally
managed countries in the world.” 97 However
by November 1997 CanWest was complain-
ing about the effects of a “slow economy” on
its revenue, CanWest vice-president of glo-
bal operations, Gerry Noble, saying, “we
want the economy to get back on track”98.

Adding to the political flavour of the
company, in August 2000 CanWest bought
13 big-city newspapers, many other smaller
dailies, internet properties and various other
interests in Canada from Hollinger Inc., in

CanWest bought 13
big city newspapers,
many other smaller
dailies, internet
properties and
various other
interests in Canada
from Hollinger Inc.,
in one of the biggest
media transactions
in Canadian history
— valued at
$7.7 billion.

one of the biggest media transactions in Canadian history — valued at $7.7
billion. Hollinger was chaired by the notorious extreme right-wing media baron,
Conrad Black. In the transaction Black gained a 15 percent equity interest and
6 percent voting interest in CanWest — the second-largest stake behind the
Asper family — and two seats on the CanWest board, one of which he intended
to take personally99.

However as it turned out, it was not Black that became the villain of the
piece. Rather than imposing his right-wing views, he pursued personal glorifi-
cation, renouncing his Canadian citizenship to enable him to become Lord
Black of Crossharbour in the UK. Hollinger sold its stake in CanWest for $418
million, the shares going to mainly institutional shareholders100. Instead, the
controlling Asper family imposed a rule that “all 14 of its big-city newspapers
would run the same national editorial each week, issued from headquarters in
Winnipeg ... Any unsigned editorials written locally at the 14 papers, the



BILL ROSENBERG

 76  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

company said, should not contradict the national editorials, which covered such
subjects as military spending, the Israeli-Palestinian conflict and property
rights”. “The decision provoked immediate complaints from journalists across
Canada, who say its effect goes far beyond the editorials, imposing control on
columnists and reporters as well ... Many journalists say the company is
breaking age-old traditions that keep reporters and columnists independent of
the publications’ owners.” The Aspers showed no sympathy: “CanWest publi-
cations committee chairman David Asper borrowed lyrics from the rock group
REM:

I can say to our critics and especially to the bleeding hearts of the
journalist community that, “It’s the end of the world as they know it . . .
and I feel fine”’...

 John Miller, director of the newspaper journalism programme at Ryerson
University, Toronto, Canada, said that CanWest newsrooms have become
demoralised. ‘It is not so much the national editorial, but the fact that everyone
has been sent the message they have to watch what they write,’ Miller said. ‘If
it goes against what is perceived as the Asper line, then some stories aren’t going
to get written, or some stories will be written and then they will be killed.’...
Reporters at the Montreal Gazette have staged a ‘byline strike,’ withholding
their names from stories to protest the editorial policy.” Columnists were
censored or discarded. A regular columnist was forced to resign after writing a
column critical of the Aspers101.

The indigestion caused by the Hollinger acquisition (creating a $7 billion
debt) was also the downfall of CanWest in New Zealand. It is currently trying
to sell its media operations in New Zealand because of the financial pressures
of its acquired assets at home and continuing losses from TV3 and TV4,
attracting wide interest.102

TV3 was in the centre of controversy after the 1999 election when it
revealed that it donated $25,000 to the National and Labour Parties (as had INL
— see above) and not to minor parties.103

TV3 was also fined $500,000 in advertising revenue by the Broadcasting
Standards Authority in 2000, for a 20/20 story. CanWest’s RadioWorks
network was criticised by the authority’s chief executive for “causing difficul-
ties by not supplying the authority with audio tapes of contentious shows”,
despite the fact that they were required to keep news, current affairs, and



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 77

MEDIA OWNERSHIP

talkback tapes for at least 35 days. Broadcasting Minister Marian Hobbs
threatened to increase the authority’s powers because when complaints were
laid against “certain private radio stations”, they would “accidentally delete” the
only copy of the broadcast.104 In November 2001, a RadioWorks station, The
Rock, was fined $24,500 by the Broadcasting Standards Authority when it
upheld complaints over its “jokes” about incest, child abuse, child sex, sodomy
and masturbation. The authority said it took into account that RadioWorks was
fined $5,000 on seven complaints the previous December, but had continued to
breach broadcasting standards. Once again, there were problems obtaining
tapes of shows.105

The commitment of TV3 and TV4 to local content has been minimal. In
1999 it reached a nadir, the two CanWest channels screening no new local drama
or comedy shows during the year. Only New Zealand On Air funding persuaded
it to recognise its New Zealand location in 2000106.

CanWest is also financing a 952 hectare forestry development at Redcliffs
Station, Te Anau, Southland107, and in June 1997 acquired the Frader Group108.

In November 1997, Prime Television New Zealand Ltd, owned by Prime
Television Ltd of Australia, announced it would start regional broadcasting in
1998, having bought 34 UHF licences covering about 89 percent of New
Zealand (though broadcasts reached only about 75 percent). Prime Television
runs regional television services throughout Australia, being its largest regional
broadcaster. It developed a new Auckland facility at Albany for about $A10
million ($11.23 million). From 1 August 1998 it broadcast into “five of the
largest markets in New Zealand” (Dunedin, Christchurch, Wellington, Hamil-
ton, Auckland) from Auckland, including local news and commercials. By the
end of March 1998 it was announcing its interest in buying TVNZ if it was put
up for sale109. Prime also ran the Argentinian television network, Azul Televi-
sion, but pulled out in August 2001 as a result of heavy losses.110,111,112 Despite
its early optimism, it failed to make any profits in New Zealand, losing over $10
million in 2001, possibly because it featured high quality documentaries and
drama which TV1 no longer appeared to be interested in. In December 2001,
Prime announced a deal with Kerry Packer’s Publishing and Broadcasting Ltd
(PBL). His Nine Network in Australia would supply programming for Prime
and ACP in New Zealand would assist with advertising and promotion (includ-
ing programmes promoting its magazines such as “Fresh: Cooking with
Australian Women’s Weekly”). In return, PBL gained an option to buy 50
percent of Prime New Zealand by 2008. The new mass-market Prime program-



BILL ROSENBERG

 78  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

ming competes directly with TV2 and TV3, and is gaining market share.113,114

A number of small regional TV stations also exist. For example, operating
in Christchurch are:

❏ CTV, formed from the local assets of TVNZ’s CTV and owned by a
succession of mainly fundamentalist religious businessmen, was sold in 2001
to the New Zealand Media Group (with similar ownership: see above);

❏ Now TV (renamed from CHTV in 2001115) directed by George Balani and
backed (and largely owned) by international production company West Media
Services Ltd, also owner of talk radio 1017AM116, which was formed with a
number of the employees of the CTV that Television New Zealand closed in
1997117; and

❏ Freedom TV, supported by evangelical churches and spokesman Warren
Smith’s Christian Superstore, and owned by non-profit company, Successful
Living Foundation (NZ) Ltd118.

A casualty of the intensely commercial environment was Auckland music
station, Max TV, which closed in 1997 for financial reasons, having failed to
persuade the government to support a youth network119.

A local operator, Mainland Television, broadcasts four channels in Nelson,
some of which is provided by Sky TV120,121.

The near-monopoly cable and satellite pay TV operator, Sky TV (Sky
Network Television Ltd), was founded by business pillars of the New Right in
New Zealand, Craig Heatley (an ACT party founder and financer), Terry Jarvis,
and Tappenden Construction (headed by fellow new right evangelists, Alan
Gibbs and Trevor Farmer). For some time, Sky was controlled by the “HKP
Partnership” comprising Bell Atlantic International Inc., American Information
Technologies Corporation, Tele-Communications Inc, and Time Warner Inc,
with 51.1 percent of Sky’s shares. The other shareholders were TVNZ, Heatley,
Jarvis, Tappenden Construction, Todd Corporation, and the US subscription
sports Television network ESPN. Bell Atlantic and Ameritech were the owners
of Telecom New Zealand when it was privatised (but have since sold out at a
huge profit). It is no coincidence then that Telecom subsidiary, First Media,
began working on introducing a trial of cable television in the Auckland and
Wellington areas, in cooperation with Sky TV122 but opposed by telephone rival,
Clear. First Media abruptly stopped work on installing optic fibre cables for the
project in 1998, saying it had other ways of getting into the market.

Sky has made a determined attempt to corner the market: it owns about 86
percent of available frequencies in the South Island, but used only about 40



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 79

MEDIA OWNERSHIP

percent. It bought them as a commercial block
to prevent other parties getting them accord-
ing to former CTV director of resource, Grant
Roberts123. In 1997 it also added satellite
broadcasting to enable it to reach the 30
percent of the country not receiving it via
UHF. Sky has been aggressively looking for
partners in expansion opportunities. It is sub-
sidising its installations in order to build its
audience: its prospectus for a public share
offer in 1997 stated the cost at $920 excluding
GST, but subscribers paid only $650124. A
proposal to take a shareholding in internet
provider, Ihug, fell over.

In August 1997, INL took a controlling
48 percent shareholding in Sky TV but that
fell to 40.5 percent after a public share offer-
ing, 60 percent of which went to overseas
institutions125,126. However it later bought some
of TVNZ’s shares, and bought further shares,
bringing its current shareholding to 66.25
percent127,128. In March 1997 INL had made
an unsuccessful attempt to buy a 83 percent

INL bought out most
of TVNZ’s share in
Sky in a deal
reeking of special
favours. What raised
eyebrows was
the price. TVNZ
accepted a lower
price, despite an
offer worth an extra
$6.9 million.The
low price was
doubly surprising.

share of Sky, despite the Commerce Commission over-ruling concerns about
News Ltd’s growing dominance over programming, particularly sporting
events129.

INL took control of Sky by buying out the HKP Partnership and selling 3.1
percent of it back to the other shareholders, who also bought out the small ESPN
shareholding. TVNZ ended up with 17.49 percent, Heatley and Jarvis 17.01
percent (later sold down to 11.9 percent130), Tappenden 8.6 percent, and Todd
9.44 percent131. In 1999, INL bought out most of TVNZ’s share in a deal reeking
of special favours. What raised eyebrows was the price. TVNZ accepted a price
of $2.75 per share, despite a higher offer from a consortium of institutional
investors of a reported $2.90 — worth an extra $6.9 million. The price on the
Stock Exchange was $2.88 just before the INL bid was announced, and rose to
$3.19 by the end of June. The low price was doubly surprising given that the then
National government had repeatedly tried to sell TVNZ, alleging it would cost



BILL ROSENBERG

 80  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

too much to upgrade to digital television. It then grabbed $70 million of the
proceeds as a special dividend, as if to underline its hypocrisy. It apparently
allowed its chair, Rosanne Meo, to accept the lower bid on the feeble — and anti-
competitive — grounds that “TVNZ places considerable importance and value
on a positive and co-operative ongoing relationship with Sky and its existing
major shareholders”. It did not pay dividends: within weeks, Sky was ditching
TVNZ for TV3 to rebroadcast its sports — rugby, rugby league and cricket —
and provide Sky’s news feeds132. Even the Stock Exchange’s market surveil-
lance panel asked for an explanation, but said “it was prepared to accept the
unqualified assurances at face value from Sky and INL, two reputable listed
issuers”133. Rosanne Meo, Alan Gibbs and Trevor Farmer have all been
members of the Business Roundtable.

The remainder of TVNZ’s share went to Heatley and Todd Corporation.
However, in October 1999, Heatley and Todd launched a bid for shares in INL,
at a premium of 14 percent to market value. Heatley sold some of his Sky shares
— at $3.17 — to finance part of the acquisition. Heatley said he had an
association with News Corporation going back eight or nine years.134 By
December 2000, Todd Corporation and Heatley (through his company Classics
Communications Ltd) had 5.03 percent each135 but Heatley later sold his
shareholding down when he took his family for an extended trip abroad (see
above). In February 2001, Telecom bought out Tappenden’s 12.2 percent of Sky
for $192.6 million and took a seat on its board136.

Since then, Sky has lobbied the Government to have TVNZ broadcast TV1
and TV2 through Sky’s digital network. It achieved its aim in a 10-year deal
announced in November 2001, after a open access deal between TVNZ and
TelstraSaturn fell through. The publicly owned channels will still be free to air,
but this forces viewers to buy a limited, proprietary Sky set-top-box to decode
signals — thus giving Sky monopoly control of digital services, the future
technical direction of television137,138. “Forget any advanced interactive services
TVNZ might want to develop, and forget any idea of access to the internet
through digital television,” says Paul Norris, former senior TVNZ executive and
head of the Broadcasting School at Christchurch Polytechnic Institute of
Technology. “Most of all, forget any idea that TVNZ is any longer in control of
what services it can develop or offer. It will be in thrall to Sky. If Sky does not
want to carry these services, it will simply say no.”139 TVNZ’s channels will also
introduce local content largely lacking from Sky’s content, apart from sport.

Other pay TV operators have also tried to get into the market, but with



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 81

MEDIA OWNERSHIP

difficulty. Saturn Communications (which started life in New Zealand as Kiwi
Cable) laid cable and offered cable TV channels (including its own regional
station) on the Kapiti Coast, the Hutt Valley and in Christchurch as well as
telephone, on-demand movies, Internet and data services. After running into
financial difficulties, it was taken over by Telstra (the Australian, half govern-
ment-owned, equivalent of Telecom), then merged with Clear Communications
becoming TelstraClear, and has announced plans to expand its cabling to
Auckland. Rather than develop its own offerings, it capitulated to Sky, though
adding some channels with its own brand. Saturn was owned by Australian-
listed Austar, which in turn is 70 percent owned by United Global Com of the
USA140. While Saturn was unhappy at INL’s foray into Sky, United International
Holdings owns an Australian television and programming company in conjunc-
tion with another News Ltd subsidiary, Foxtel, together with Telstra.

Radio
The internet site radio.net.nz lists 212 radio stations operating in New Zea-
land141. While a large number of small local community (almost do-it-yourself)
radio stations have sprung up in the last few years, as well as 25 iwi radio stations
funded by Te Mangai Paho142, the concentration of ownership of stations is
rapidly increasing. In 1996 there were 157, of which over half (87) were owned
by just three companies: New Zealand Radio Network, Radio Pacific and
Energy Enterprises143. Since then Radio Pacific and Energy Enterprises have
merged, taken over a number of other stations, and in turn been taken over by
CanWest. Meanwhile, New Zealand Radio Network has also continued to
accumulate stations. The only solid competition to these two networks is the
State-owned non-commercial National Radio and Concert networks.

In 1996 the commercial stations of Radio New Zealand were set up for
privatisation as the Radio Company Ltd. In April 1996 they were sold for $89
million to three companies closely associated with Tony O’Reilly. The pur-
chaser was New Zealand Radio Network Ltd, which was then owned 33.3
percent each by Wilson and Horton Ltd, Australian Provincial Newspapers
Holdings Ltd, and Clear Channel Communications Inc. APN (which later
changed its name to APN News & Media) is 45 percent owned by Independent
Newspapers Plc of Ireland which is 25 percent owned by the O’Reilly family144,
and CCC (no relation of Clear Communications, the former New Zealand phone
company) is a San Antonio, Texas based broadcasting company which is on the
acquisition path in the U.S.A. Its O’Reilly connection is that it and APN each



BILL ROSENBERG

 82  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

owns 50 percent of the eight station Australian Radio Network.
O’Reilly’s acquisition consisted of 41 stations plus the Radio Bureau — an

advertising production studio — and Radio New Zealand Sport. Initially New
Zealand Radio Network continued to use Radio New Zealand’s news service,
but in April 1997 the expected happened and it declined to renew its contract,
leaving the already financially pressured Radio New Zealand a further $1
million short145.

In October 1996, the Commerce Commission refused to allow it to make a
further acquisition: all the radio stations and frequencies owned by Fifeshire FM
Broadcasters in Nelson, Westport and Picton. The refusal was on the basis that
the two further stations and control of the frequencies would give it a dominant
position in those markets. Already broadcasting in Nelson, the addition would
give it 99 percent of the market for radio advertising in Nelson146.

It tried again in November, this time going for one of its largest competitors:
it offered $40 million to British media company, GWR Group, for Prospect
(formerly known as IBC). Until March 1996, Prospect was owned by Brierley
Investments Ltd. BIL sold the company for $26.5 million to GWR147 which was
also bidding for the Radio New Zealand commercial network148. In June 1996,
GWR tried to merge Prospect with Radio Pacific, taking a 50 percent ownership
of the combined group, but the proposal fell through when it refused to enter a
satisfactory binding agreement before committing itself to the due diligence
procedure149. Prospect owned three companies that supply other broadcasters,
including the Independent Radio News and sports service, and seven further
companies including the Primedia group. Its operations included 12 radio
stations: seven in Auckland and five in Hamilton, including The Breeze, i98FM,
Hauraki FM and i97150,151.

The sale gave a handy $10.2 million profit to GWR (who said its acquisition
costs had been $29.8 million) and was subject to Commerce Commission
approval. The Commerce Commission acted true to form and allowed the
purchase, but forced the sale of three stations, which it ruled gave market
dominance152. The purchase brought criticism from the Labour Party for its
cramping of competition and the absence of rules on cross-media ownership,
and additionally by the Alliance for the growing foreign ownership of broad-
casting153.

The purchase gave New Zealand Radio Network 60 percent of the radio
advertising market154, and 53 stations, large even in international terms. Since
then, New Zealand Radio Network has continued attempting to acquire more



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 83

MEDIA OWNERSHIP

stations. In March 1997 it announced the
purchase of C93 and i94FM in Christchurch,
subject to Commerce Commission ap-
proval155. This was turned down on the grounds
that it would give NZRN dominance over
Christchurch radio advertising156. However
in September 1997 it sold two Waikato FM
frequencies (93.8 FM and 100.0 FM) to En-
ergy Enterprises as part of the requirements
the Commerce Commission put on NZRN
when it bought Prospect157.

By the end of 1997, although the number
of its stations had risen to 56, the company’s
share of radio advertising revenue had dropped
to 58.7 percent158. It currently claims to be the
country’s largest commercial operator with
53 stations and more than 50 percent of adver-
tising revenue159, but its share of the Auck-
land market is falling — down from 46.2
percent in 2001 to 43.5 percent in 2002, to the
benefit of independents and “others”.160

For many years, Radio Pacific was the
only independent network. Its frequencies

The
Fiji
Times
was
critical
of
the
military
and
accused
security
forces
of
being
lax
in
their
duties
in

NZ Radio Network
claims to be the
country’s largest
commercial radio
operator with 53
stations and more
than 50 percent of
advertising revenue,
but its share of the
Auckland market is
falling — to the
benefit of the
independents.

reached 95 percent of New Zealanders, eight of which came from its acquisition
of Energy Enterprises in March 1997, which had stations in Rotorua, Hamilton,
Palmerston North and Hawkes Bay. Radio Pacific’s chairman (also an Energy
director), Derek Lowe, said, “I do feel there should be some media companies
that are owned and therefore controlled by New Zealanders.”161 Two months
later it took over seven North Island stations belonging to smaller independent,
Radio Otago — in Tauranga (92.5 Classic Rock), Rotorua, Taupo, Hawkes Bay
and Wanganui. In the same deal it sold Radio Otago four frequencies in the
South Island: two in Dunedin, one in South Otago and one in North Canter-
bury162. Further acquisitions, including the 93.4FM frequency in Auckland and
two FM frequencies in Waikato (93.8FM and 100.0FM from Radio Network),
by November 1997 brought its total frequencies to 44, and it employed 200 staff.
Energy Enterprises had 18 music stations163,164.

In March 1998 Energy Enterprises bought three FM frequencies in the



BILL ROSENBERG

 84  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

Wellington area from Phoenix Broadcasting: Wellington 97.5FM (the Quake),
on the Kapiti coast and in the Wairarapa165. Two months later, Radio Pacific
bought XS Radio which broadcasts in Palmerston North, Masterton, Levin and
Kapiti, and Radio Horowhenua for $4.449 million of borrowed money from the
XS Corporation of Palmerston North166. That gave it 59 stations167. In December
1998 it bought the frequency for station 89FM in Christchurch for $1.133
million, and 738AM, also in Christchurch for $255,000. At the same time it also
bought a Timaru frequency, 1071AM for $26,741168, shortly followed by a third
frequency in Wellington for $600,000. That brought their frequencies owned,
leased or operated to 80169.

Radio Otago, which owned Radio Dunedin 4XD, said to be the oldest radio
station in the world outside North America170, bought Christchurch’s C93FM
(including C93 and i94.5 FM) with the $4.5 million proceeds of its North Island
sale to Radio Pacific171. In July 1998 it bought Nelson’s Fifeshire FM to
complete its plan to cover all the South Island’s biggest markets172. Its independ-
ence did not last much longer: in May 1999, its merger with Radio Pacific to
form RadioWorks was announced. The new company grouped 85 frequencies,
second only to the Radio Network173. The merged company kept on accumulat-
ing. In April 2000 it bought Northland Radio which operates KCC FM and
Magic FM, adding 11 frequencies and bringing the number of community radio
stations owned and operated by RadioWorks to 22174. It also owned music
networks Solid Gold, the Edge, and the Rock175.

A serious competitor to both the Radio Network and Radio Pacific emerged
with the announcement in July 1997 that TV3’s Canadian owner, CanWest, had
bought the More FM radio network for $33 million. More FM had eight stations
with two in Auckland, three in Wellington, and one each in Christchurch,
Dunedin and the Kapiti Coast. Its founder-owners, Doug Gold and Craig
Thompson, would continue as managers, with intentions to continue the rapid
expansion it had experienced since it was founded in May 1991176. CanWest also
owned Channel Z in Christchurch and Wellington and the Breeze in Welling-
ton.177

But CanWest’s full intent was revealed in May 2000 when it launched a bid
for RadioWorks — by then twice the size of its More FM subsidiary. Despite
Lowe’s criticism of the price offered, CanWest’s tactics of standing in the
market for shares without consulting the RadioWorks board, the board’s “don’t
sell” recommendation, and Lowe’s previous brave words extolling New Zea-



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 85

MEDIA OWNERSHIP

land ownership of New Zealand news media, he led the lolly scramble to sell his
shares. CanWest ended up with 71.8 percent of the company, including 12.2
percent formerly owned by the TAB. It bought the company cheaply according
to a report commissioned by independent directors — at 825 cents per share
compared to a valuation of 876 cents to 997 cents. The new RadioWorks board
included Asper among the four CanWest representatives, but Lowe kept a
seat178.

In December 2000 CanWest made an offer for the remaining shares
(through its subsidiary, Media Investments), and was assured of success when
Energy Investments Taranaki, still a 10.6 percent shareholder, accepted the
offer. Its chairman, Norton Moller, said that “CanWest’s bid had thwarted the
aspirations of many RadioWorks shareholders who had wanted to be part of a
strong and influential New Zealand-owned radio company”179. RadioWorks
was by then the second largest radio company with Radio Pacific, The Edge, The
Rock, and Solid Gold networks plus 22 other local stations180. The takeover gave
it a revenue share of 47-48 percent181. As noted above, RadioWorks’ public
behaviour has been less than exemplary.

Internet
A rapidly growing alternative source of information and entertainment is the
international computer network, the internet. Originally run not-for-profit by
educational and research institutions, the realisation of its commercial potential
has led to commercialisation as rapid as its growth. This threatens its open
nature.

Internet Service Providers (ISPs) in New Zealand were initially either
universities, their commercial off-shoots, or small businesses set up for the
purpose. PlaNet, founded by environmental activists, has loosely-related serv-
ices in a number of centres. A host of others are struggling to exist against larger
competitors Voyager (Australia), ClearNet and Paradise (TelstraClear) and
Telecom’s Xtra. Xtra is particularly controversial because of its predatory
pricing. Soon after its startup in 1996 it dropped its prices to below what it
charges other ISPs, and, they claimed, below cost. They threatened taking it to
the Commerce Commission and formed an organisation of independent ISPs
from which Telecom was excluded182. Second to Xtra is the Internet Group
(Ihug). It is locally owned, controlled by members of the Woods family and Bart
Kindt. In May 1999 Sky Network Television announced it would take a 30



BILL ROSENBERG

 86  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

percent interest in it, with an option to buy a further 15 percent, but the deal fell
over due to disagreements over future directions183.

The line between the internet and other publishing and communications is
increasingly blurred. Telecom’s stake in INL and ownership of Xtra have
already been noted, along with its interest in cable television. TelstraClear has
similar ambitions. Both INL, with its Stuff web site, and Wilson and Horton,
with its own web site including The New Zealand Herald, are now publishing
over the internet as well as conventionally, but there are many more examples.

❏ ❏ ❏ ❏ ❏
Even the former National Party government Minister responsible for Radio
New Zealand, Tony Ryall, conceded (in reference to the need for public radio):

We do actually want to have stations and programmes that are owned by
New Zealanders and are uniquely New Zealand, and I’m not convinced
that we want all our stations owned by Mr Murdoch. In the seas of signals
you’re going to want one or two lifeboats of New Zealand culture.184

In 1993, the London-based magazine Index on Censorship185 commented
on the news media in Australia that Australians were “losing some of their
liberty to dissent at a time when the country is undergoing profound changes and
the need to ventilate dissent is critical. The causes of the weakening of dissent
are not, for the most part, the imposition of legal limits. Rather, the chief cause
is a potent increase in the concentration of media control in a few hands.” Saying
the Australian media was being “colonised by new global powers”, it named
Rupert Murdoch’s News Corporation and Conrad Black as dominating the
Australian press, Kerry Packer as dominating magazines and television, and
Packer and Murdoch as about to dominate pay television. If the concentration
of control in Australia in 1993 was leading to a loss of liberty to dissent at a
critical time in Australia, it is even more true of New Zealand today.

This article has discussed ownership of the media in New Zealand, and has
shown that it is very concentrated, and concentrated in the hands of large
overseas media organisations. The significance of that state depends on the
importance of ownership in determining media content and emphasis. There is
an ongoing debate as to whether commercialism is a more important degrading
influence on media content that the influence — subtle or direct — of owners.
Evidence that direction by owners does occur has been presented in this article,
but journalists frequently object that they have not seen it happening to them.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 87

MEDIA OWNERSHIP

Some of the influence is subtle: conscious or unconscious self-censorship by
journalists who get to know what is editorially acceptable and see no point in
challenging that; selection of staff (especially at senior levels) who will reflect
the owner’s philosophies, and so on. A survey of journalists by The Pew
Research Centre in the USA, in association with the Columbia Journalism
Review, “Journalists avoiding the news: Self Censorship — how often and
why”, published in May 2000, confirmed this.186 In a survey of nearly 300 US
journalists and news executives, it found that

About one-quarter of the local and national journalists say they have
purposely avoided newsworthy stories, while nearly as many acknowl-
edge they have softened the tone of stories to benefit the interests of their
news organizations. Fully four-in-ten (41 percent) admit they have
engaged in either or both of these practices.

Much of this is because of commercialism: the pressure to protect advertis-
ers, avoid complicated or “boring” stories. According to sharebroker, Forsyth
Barr, “the business of newspaper publishing is selling advertising”187. Doubtless
they would say the same for all news media. Certainly there is little to make us
doubt that the few owners of New Zealand’s news media see it in any other way.
The low level of local content in non-news commercial broadcasting is one
indicator.

But disturbingly often, news suppression is to protect the news organisation
itself: the owners. Of those surveyed, “More than one-third (35 percent) say
news that would hurt the financial interests of a news organisation often or
sometimes goes unreported”. It happened more often in “local” rather than
national media — increasing the concern in New Zealand’s environment where
most media are local. Cutting even more closely to where a news organisation
should be most effective,

Investigative journalists, who were surveyed separately from the local
and national reporters and editors, are most likely to cite the impact of
business pressures on editorial decisions. Fully half of this group —
drawn from members of Investigative Reporters and Editors (IRE) — say
newsworthy stories are often or sometimes ignored because they conflict
with a news organisation’s economic interests. More than six-in-ten (61
percent) believe that corporate owners exert at least a fair amount of



BILL ROSENBERG

 88  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

influence on decisions about which stories to cover; 51 percent of local
journalists and just 30 percent of national journalists agree. Since this
group is comprised of members of IRE, and thus does not represent a
cross-section of journalists, its responses are not included in the total.

The surveyed journalists gave news organisations poorer marks than the
previous year on the question of whether the media does a good job of informing
the public: the proportion saying they were doing a good or excellent job of
balancing journalism’s twin goals of telling the public what it wants to know and
what it needs to know dropped from about a half to about a third.

Could it happen here? Given that the owners of most of New Zealand’s news
media have world-wide interests, and the examples presented here, it would be
amazing if it did not.

Both ownership and commercialism of our news media must be carefully
monitored, and if necessary, regulated.

Notes:
1 All the data in this paragraph are audited circulations calculated from “Newspa-

pers —daily, non-daily, weekly, community: Summary of Audited Circulations, Period
ended 31 March 2001”, New Zealand Audit Bureau of Circulations (Inc), May 2001,
tables “Daily Press > 25,000” and “Daily Press < 25,000”; and “Information about
newspapers, 2000-2001”, Newspaper Publishers Association of New Zealand (Inc), p.
3.

2 “Newspapers - daily, non-daily, weekly, community: Summary of Audited
Circulations, Period ended 31 March 2001”, New Zealand Audit Bureau of Circulations
(Inc), May 2001, table “Weekly Press”.

3 INL was 49.29 percent owned by News Ltd in June 1999, according to the
Overseas Investment Commission, when approving its purchase of Sky TV, but that had
fallen to 45.27 percent on 29 March 2002 (according to Datex) after an INL share buy-
back.

4 INL website, www.inl.co.nz/about/board.html, accessed 26 April 2002.
5 “INL tipped to fall short of $48m target”, Press, 18 August, 1994, p 37.
6 Roger Award 1998: statement from the judges.
7 “Tax task force formed to inquire into News Corp”, Press, 5 February 1998, p30.
8 “British Govt firm on law”, Press, 12 February 1998, p.21.
9 Quoted by Tom Frewen in the Listener, “Mediabrief”, 11 November 1995, p102.
10 “Fears of digital TV monopoly”, New Zealand Herald, 2 October 1996.
11 “Not Shaken, Not Stirred: Murdoch. Multinationals and Tax”, by Kylie Morris,

Australian Broadcasting Corporation, 20 April 1998,www.abc.net.au/news/features/



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 89

MEDIA OWNERSHIP

tax/default.htm
12 “Tax free: Rupert Murdoch’s zero status,” BBC, 25 March 1999,
 news.bbc.co.uk/hi/english/special_report/1999/02/99/e-cyclopedia/

newsid_302000/302366.stm
13 “Rupert Murdoch Tries to Avoid a $1 Billion Tax Bill”, by Craig Scheider,

CFO.com, 16 January 2001, www.cfo.com/printarticle/0,5317,1945|A.00.html
14 “Tax task force formed to inquire into News Corp”, Press, 5 February 1998, p30.
15 “Howard hits back at reform criticism”, Press, 20 December 1996, p10.
16 “‘Sun’ hails Blair as man of vision”, Press, 19 March 1997, p 9.
17 “British Govt firm on law”, Press, 12 February 1998, p 21.
18 “Blair under fire over role in Murdoch deal”, Press, 25 March 1998, p 14.
19 “Living with the Octopus”, Media Watch by Paul Smith, Listener, 28 August,

1993, p 60.
20 “Murdoch cool on Net, likes Asia”, Press, 14 January 1999, p 21.
21 “No tomorrow for ‘Today’ despite rescue bid”, New Zealand Herald, 18

November 1995.
22 “Publishing row rumbles on”, Press, 4 March 1998, p 13.
23 “Political donations criticised”, Press, 9 May 2000, p 9.
24 “INL pair join Sky TV board”, Press, 11 October 1997, p 26.
25 “Changes at INL”, Press, 19 December 1998, p 22.
26 Quoted in a review of A Hack’s Progress, by Phillip Knightley, Vintage, 1998,

in “Forty years as newspaper hack”, reviewed by Paul Savage, Press, Weekend, 19
December 1998, p 8.

27 “INL earnings well ahead”, Press, 17 October 1992.
28 “Firms deny behaving badly”, Press, 1 June 2000, p 9.
29 “INL directors’ fees up”, Press, 21 September 2000, p10.
30 “Union trying to escalate Press dispute — manager”, Press, 10 May 2000, p 3.
31 “INL ordered to meet union within 28 days”, Press, 7 August 2001, p 9.
32 “Fee lift for INL directors”, Press, 16 October 1993.
33 “INL chairman warns of election uncertainty”, Press, 30 September 1995, p 27.
34 “INL keen on TVNZ sale”, Press, 17 August 1996, p 25.
35 “INL interested in TVNZ”, Press, 4 October 1997, p 31.
36 “INL talks with PM on TVNZ”, Press, 29 October 1997, p 27.
37 ‘INL shares net $63m for Heatley”, Press, 7 April 2001, p 23.
38 “INL-Sky TV link tightens”, Press, 3 February 2001, p 25.
39 “News Corp tightens grip on INL”, Press, 6 January 2001, p 11.
40 “‘Evening Mail’ sale cleared”, Press, 7 September 1993.
41 Source: INL’s website, www.inl.co.nz/publications/index.html, accessed 26

April 2002
42 “INL to buy newspaper”, Press, 18 September 1998, p 24.



BILL ROSENBERG

 90  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

43 “New magazine”, Press, 14 February 1998, p 2.
44 “Quick action saves face at Grace launch”, Press, 27 May 198, p 10.
45 See: www.inl.co.nz/news/archive/20001201grace.html
46 “INL out of Aust Gordon and Gotch”, Press, 16 June 1999, p 30.
47 INL website, www.inl.co.nz/about/index.html, accessed 26 April 2002
48 “Plans for CD plant”, Press, 13 October 1997, p 34.
49 “News Ltd sells stake in PMP Communications”, Press, 10 July 1997, p 38.
50 “TVNZ Natural History sold to Fox”, Press, 4 December 1997, p.9; and

Overseas Investment Commission decision, November 1997.
51 “Murdoch bid for TV channel ‘speculation’”, Press, 20 October 1992.
52 “Ansett deal done”, Press, 24 June 2000, p.24.
53 “Information about newspapers, 1996”, Newspaper Publishers Association of

New Zealand (Inc), pp. 2-3.
54 Source: lson and Horton’s website, www.wilsonandhorton.co.nz/wh_companies/

, accessed 26 April 2002.
55 “Wil Hort sells educational division”, Press, 30 August 1997, p 24.
56 OIC decision sheet, 14 December 1995, p 23.
57 “Horton happy with share sale”, Press, 8 May 1995, p 34; “Wilson and Horton

buys ‘Northern Advocate’”, Press, 9 May 1995, p 42.
58 “Long family link ends”, Christchurch Star, 28 August 1996, p 16.
59 “Failure knocks INL”, Press, 16 November 1996, p 28.
60 “Wilson Horton buy-out”, Press, 2 April 1998, p 30.62
61 “$1.5bn Herald deal ready to go”, New Zealand Herald, October? 2001.
62 “W&H deal offers prelude to expansion”, by Karyn Scherer, New Zealand

Herald, 1 November 2001.
63 “Successful try for the ‘Herald’”, Press, 6 May 1995.
64 “O’Reilly stays in limelight”, Press, 20 August 2001, p 18.
65 “Wilson and Horton buys ‘Northern Advocate’”, Press, 9 May 1995, p 42.
66 “W&H buys HB Sun”, New Zealand Herald, 21 December 1995.
67 “Merger planned for Hawkes Bay papers”, Press, 21 October 1998, p 12.
68 “New paper spotlights education”, The Independent, 24 May 1996, p 36.
69 “O’Reilly wants 3M Media”, Press, 14 March 1998, p 25.
70 “Investors in NZ value our integrity, transparency”, by Tony O’Reilly, New

Zealand Herald, 20 March 1998, p A17.
71 “Business group accused over journalist’s ‘axing’”, Press, 4 May 2000, p 8.
72 “Business editor quits”, Press, 22 June 2000, p 13.
73 “Ex editor to lift the lid on Granny Herald”, by Deborah Diaz, The Independent,

6 March 2002, p 2.
74 “Kravitz creator writes his last”, Press, 26 July 2001, p 7 (sourced from the LA

Times).



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 91

MEDIA OWNERSHIP
75 “Fourth estate knight in ill-fitting armour”, by Chris Trotter, The Independent,

18 July 2001.
76 “Liberty Press buys Fourth Estate group”, Press, 21 August 1991, and

www.nbr.co.nz/cgi-bin/dbml.exe?template=/NBR/Business_Centre_Online.dbm
(accessed 18 November, 1996).

77 OIC decision sheet, 14 December 1995, p 23; and “Magazine controlled
circulation and bulk distribution publications, 6 months ended 30 June 1996”, New
Zealand Audit Bureau of Circulations (Inc), August 1996, table of Magazine members,
identifying owner by address.

78 “Trade-title purchases set”, by Bill Ralston, The Independent, 28 November
2001, p 22-23.

79 “Packer attacks over tax advert campaign”, Press, 6 September 2000, p.30.
80 “Murdoch, Packer meet in Bay of Islands”, by Phil Taylor, The Dominion, 10

January 1997.
81 “Writedown for PMP forecast”, Press, 24 July 2001, p17.
82 “Kompass New Zealand 1995”, Kompass New Zealand, Auckland; and “News-

papers — daily, non-daily, weekly, community: Summary of Audited Circulations,
Period ended 30 September 1996”, New Zealand Audit Bureau of Circulations (Inc),
November 1996, table of Magazine members, identifying owner by address.

83 “Feds sell out to Aussies”, Rural News, 25 January 1999.
84 “Magazine loss unexpected”, Press, 12 April 2001, p 14.
85 “‘NZ Farmer’ off to the slaughterhouse”, by Philippa Stevenson, New Zealand

Herald, 6 April 2001.
86 “‘Jobs safe’ as CTV goes to new owner”, Press, 31 March 2001, p 4.
87 “CTV the first step in media vision”, by Chris Hutching and Dion Crooks,

Business Monthly, April 2001, p.1.
88 “Community focus for multi-media group”, by Bryn Somerville, The Citizen, 25

July 2001, p 18.
89 “Newspaper, CTV sold”, Press, 12 march 2002, p.14.
90 “CanWest takes all of TV3, posts profit”, Press, 15 November 1997, p.26.
91 “More channels, less choice”, by Philip Matthews, Listener, 19 October 1996,

pp.18-20.
92 “CanWest makes move on TV3”, Press, 10 July 1996, p.34; “Confident

CanWest to own TV3 in two years”, Press, 1 November 1996, p.19.
93 “Going once, going twice ...”, by Paul Smith, Listener, 9 March 1996, pp. 24-25.
94 “The turnaround at 3”, by Mary Holm, Listener, 8 July 1995, pp 28-32.
95 “CanWest in Network Ten”, Press, 25 January 1997, p 36.
96 “CanWest wants Aust media ownership laws liberalised”, New Zealand Herald,

17 August 1996.
97 “CanWest prefers NZ conditions”, Press, 11 December 1995, p.37.



BILL ROSENBERG

 92  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

98 “CanWest takes all of TV3, posts profit”, Press, 15 November 1997, p.26.
99 “CanWest buying Hollinger papers”, Press, 2 August 2000.
100“Hollinger sells CanWest stake”, Press, 30 November 2001, p.16.
101“Canadian Publisher Raises Hackles: Family Is Accused of Trying to Restrict

Local Newspapers’ Autonomy”, by DeNeen L. Brown, Washington Post Foreign
Service, 27 January 2002, p. A25.

102“CanWest cans out of NZ”, by Bill Ralston, The Independent, 24 April 2002,
p 14.

103“Political donations criticised”, Press, 9 May 2000, p 9.
104“Broadcasting fines may rise”, Press, 18 July 2000, p 9.
105“The Rock jokes fall flat”, Press, 28 November 2001, p 13.
106“Roll credits”, Listener, 24 June 2000, p 26-27.
107Overseas Investment Commission (May 1997 decision) and “CanWest planta-

tion”, Press, 18 September 1997, p 32.
108Overseas Investment Commission decision, June 1997.
109“Prime puts hat in ring for TVNZ”, Press, 1 April 1998, p 26.
110“Prime TV to air from 1998”, Press, 26 November 97, p.29, and Overseas

Investment Commission decision, November 1997.
111“Local content promised on regional TV network”, Press, 23 March 1998, p.4.
112“NZ picture clearer for Prime after Argentine sell-off”, Press, 4 April 2001, p.24.
113“Packer to boost Prime Television”, Press, 22 December 2001, p.17.
114“Australian Rules”, by Alistair Bone, Listener, 9 March 2002, p 32-33.
115“Canterbury TV station changes name, focus”, Press, 17 March 2001, p 4.
116“Battle for local news”, Press, 22 September 2000, p 5.
117“Station moves to CTV”, Press, 25 October 1997, p.4.
118“TV channel not looking for profits”, Press, 7 January 1998, p.4.
119“The easybeats”, by Arthur Baysting, Listener, 10 January 1998, pp. 28-29.
120“Cable TV soon to be launched in Nelson”, Press, 14 August 1996, p.4.
121 www.7media.net/mainland/profile.htm, accessed 26 April 2002
122“Telecom plans cable TV trials”, Press, 26 October 1992.
123“Frequency search to save station”, Press, 12 June 1997, p 2.
124“$650 fee to install digital TV below actual costs, says Sky”, Press, 29 November

1997, p 30.
125“INL shrugs off Sky buy”, Press, 21 February 1998, p 21.
126“Demand swamps Sky TV float”, Press, 10 December 1997, p 36.
127“INL tops up Sky stake”, Press, 4 April 2001, p 20.
128 www.inl.co.nz/businesses/sky.html, accessed 26 April 2002
129“Sky TV looms over Saturn’s future”, Press, 7 December 1996, p 31; “INL

scraps bid to own Sky; investors left pondering”, Press, 1 March 1997, p 25.
130“Sky TV founders sell”, Press, 10 June 1998, p 26.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 93

MEDIA OWNERSHIP
131“INL to pay $308m for 48 percent of Sky TV”, Press, 27 August 1997, p 30.
132“TVNZ cans Sky replay rights on news”, Press, 22 September 1999, p 3.
133Press, “Sky TV future promising”, “Gibbs resigns”, 21 May 1999, p15; “Sky TV

sell-off likely”, 1 June 1999, p 36; “INL pursues controlling stake in Sky”, 5 June 99,
p 21; “TVNZ rejects bid for Sky”, 29 June 99, p 23; “TVNZ sticks to original offer for
Sky stake”, 30 June 99, p 28; “Stock Exchange accepts INL, Sky assurances”, 8 July 99,
p 16

134 “Late raiders target INL”, Press, 8 October 1999, p 16; “Raiders could lift INL
stake beyond 11%”,Press, 9 October 99, p 21; “INL swoop bumps up media holdings”,
by Geoff Senescall, New Zealand Herald, 99 October 1999.

135Datex.
136“Telecom reaching for Sky board seat”, Press, 22 February 2001, p 14.
137“Digital TVNZ urged”, Press, 31 May 2000, p 12.
138“TV1, TV2 now on Sky digital”, by Tracey Watkins, Press, 1 November 2001,

p 1.
139“Falling behind the digital age”, by Paul Norris, Press, 22 October 2001, p 5.
140 “Cable net city’s biggest project”, Press, 8 June 2000, p 13; “Telstra-Saturn

brings in European service”, 7 June 2000, p.23.
141See radio.net.nz/byname.html (count taken on 26 April 2002). In March 1996

there were 157: see “British radio operator forges link with MDC”, New Zealand
Herald, 25 March 1996, Section 3, p 1.

142“New Horizons”, by Jane Clifton, Listener, 15 February 1997, p 20, and http:/
/radio.net.nz/f35687.html, accessed 26 April 2002

143“Goodwill hurts Radio Pacific”, Press, 11 November 1997, p 46.
144“Complex deal brings third owner”, New Zealand Herald, 3 November 2001, by

Bryan Gaynor.
145“Radio NZ misses two big contracts”, Press, 4 April 1997, p 5.
146“Radio Network says expansion possible”, Press, 21 September 1996, p 29;

“Fifeshire Broadcasters takeover refused”, Press, 8 October 1996, p 39.
147“Brierley sells radio company”, Press, 5 March 1996, p 37.
148“More time for GWR radio bid”, Press, 6 March 1996, p 30.
149“It’s all or nothing Radio Pacific tells wooer GWR”, New Zealand Herald, by

Geoff Senescall, 21 June 1996.
150“British stations tipped to buy BIL radio stake”, Press, 22 February 1996, p 32;

and “Radio Network buys Breeze, Hauraki”, New Zealand Herald, 18 November 1996.
151“Radio Network buys Breeze, Hauraki”, New Zealand Herald, 18 November

1996.
152“Radio Network buys Breeze, Hauraki”, New Zealand Herald, 18 November

1996.
153“O’Reilly says drop in dollar is vital”, New Zealand Herald, 19 November 1996.



BILL ROSENBERG

 94  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

154“Wil Hort expects further rise in profit”, Press, 28 February 1997, p 24.
155“Radio Network swoops”, Press, 14 March 1997, p 19.
156“Watchdog blocks C93FM sale”, Press, 29 March 1997, p 21.
157“Radio Pacific expands”, Press, 4 September 1997, p 36.
158“Radio Network reports fall in market share”, Press, 8 January 1998, p 25.
159 www.wilsonandhorton.co.nz/wh_companies/, accessed 26 April 2002
160“All we hear is radio gaga”, by Bill Ralston, The Independent, 24 April 2002,

p 15.
161“Radio Pacific favours takeover”, Press, 8 March 1997, p 28.
162“Radio Otago out of NI”, Press, 2 May 1997, p 33.
163“Tough times hit Radio Pacific”, Press, 2 August 1997, p 23.
164“Goodwill hurts Radio Pacific”, Press, 11 November 1997, p 46.
165“RadPac buys frequencies”, Press, 3 March 1998, p 35.
166“Radio Pac buys out XS Corp”, Press, 12 May 1998, p 21.
167“Radio Pacific stays ahead”, Press, 7 August 1998, p 26.
168“Radio Pacific expects gains in Chch”, Press, 10 December 1998, p 27.
169“Radio Pacific deal”, Press, 18 December 1998, p 24.
170“Radio Otago interested in buying RNZ stations”, Press, 19 July 1994, p 21.
171“Radio Otago takes C93FM”, Press, 30 May 1997, p 12.
172“Chch stations boost Radio Otago result”, Press, 12 November 1998, p 33.
173“Radio merger details set for approval”, Press, 5 May 1999, p 32.
174“RadioWorks buy”, Press, 19 April 2000, p 22.
175“Radioworks gains at new balance date”, Press, 14 November 2000, p 15.
176“CanWest buys More FM network”, Press, 1 July 1997, p 33.
177“Lower kiwi cuts CanWest’s return”, Press, 10 July 1998, p 26.
178“CanWest launches market raid on RadioWorks”, Press, 11 May 2000, p.15;

“Chairman leads RadioWorks selling”, Press, 12 May 2000, p 14; “CanWest irks radio
board”, Press, 13 May 2000, p 26; “‘Don’t sell’ from RadioWorks”, Press, 17 May
2000, p 23; “CanWest turns off bid”, Press, 19 May 2000, p 16; “RadioWorks, ‘cheap’”,
Press, 29 May 2000, p 22.

179“RadioWorks goes”, Press, 20 December 2000, p 23.
180“CanWest bid unconditional”, Press, 27 January 2001, p 31.
181“Unplugged”, Listener, 24 February 2001, p 26-27.
182e.g. “Independent ISPs join to fight Telecom’s Xtra”, by David Armstrong,

Press, 27 August 1996, p 22.
183“Sky TV stake does not stop Ihug from listing”, by Neil Birss, Press, 6 May 1999,

p 29.
184“Free to Air?”, by Denis Welch, Listener, 21 March 1998, p 21.
185Quoted in “Report targets stranglehold over Aust media”, Press, 29 January

1993.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 95

MEDIA OWNERSHIP
186http://people-press.org/reports/display.php3?ReportID=39
187“Diversity key for media play”, Press, 27 February 1999, p 22.

❏ Dr Bill Rosenberg researches and writes on foreign investment, trade and
New Zealand's economic relationship with the world for Christchurch-based
Campaign Against Foreign Control of Aotearoa (CAFCA), GATT Watchdog
and ARENA, the Action, Research and Education Network of Aotearoa. His
articles have been published in newspapers, magazines and books in New
Zealand and overseas. He has a broad knowledge of overseas investment in New
Zealand, writing a monthly commentary on the decisions of the Overseas
Investment Commission. He works as a university IT manager.
w.rosenberg@it.canterbury.ac.nz

BUSHFIRE MEDIA
Investigative journalism and documentary research, media
critique, progressive publishing in print and on the Web,

and feature articles for publication.
SPECIALIST IN ASIA-PACIFIC REGION

PO Box 9 Annandale, NSW 2038, Australia
pcronau@hotmail.com

See Bushfire Media’s MEDIA.NET web site at
www.mpx.com.au/~bfmedia/


