
LYNDA DUNCAN

 10  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

Coup editorial content:
Analysis of the Fiji 2000 political crisis

Both the Fiji Times  and the Daily Post  reinforced the colonial myth that
Fijian chiefs are the rightful rulers of Fiji, emphasising that Fiji, and this
presumably means Fijians, was not ready for a multiracial constitution.

By LYNDA DUNCAN

THE EDITORIALS of two established daily newspapers in Fiji, The Fiji Times
and the Daily Post were analysed for their comment during the period 1 May
2000 —31 July 2000, a period covering the takeover of the Fiji Parliament on
May 19, the taking of politicians as hostages, their subsequent release and the
events relating to the political crisis.

The two newspapers selected for this research, The Fiji Times and the Daily
Post were selected because they are both published in Fiji and because they
employ journalists who are trained within Fiji. These newspapers are not
published in a western country and therefore are not providing western com-
mentary on a crisis in a developing country. They are newspapers that are
commenting on events in their country of publication. The two papers are
similar in size and are difficult to classify, belonging neither to the tabloid press
nor the quality broadsheet print media.1

The media context
Fiji has a fairly extensive media infrastructure with three major daily newspa-
pers, The Fiji Times, Daily Post and The Sun, one commercial television station,
Fiji One, eight commercial radio stations, three monthly business magazines (at
the time of the attempted coup), and numerous other commercial publications.
A research media survey published in April 2000, where participants of the poll



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 11

COUP EDITORIALS

were asked the question: “Did you read a particular newspaper yesterday?”
showed, however, that newspaper readership is generally falling (Pacific Media
Watch, April 2000).

Four percent of those polled had read the Daily Post (down from 9 percent
in 1998) while 30 percent had read The Fiji Times (down from 35 percent in
1998), while Fiji One, the only commercial TV station in Fiji, claims to have a
reach of 80 percent of Fiji’s population (Pacific Media Watch, April 2000).
There continues to be intense competition between the three daily newspapers
for readership and while newspapers remain a fairly inexpensive source of
information they will remain an important information source for people within
Fiji. Certainly the significance that the government places on what is reported
in newspapers is an indication of the considerable role newspapers have in Fijian
society.

The editors of both papers during the crisis period were Fijian2 , and while
this research excludes analysis of an Indo-Fijian  perspective of the crisis, I
wanted to compare how the two Fijian editors responded to George Speight’s
claims that the takeover was conducted in the interests of indigenous Fijians.
While it is noted that editorials reflect the views of the owners of the press, it was
also noted that the editors generally share the world view of the organisation’s
executive.

The Fiji Times was first published over 130 years ago, making it the longest
running newspaper in Fiji and the South Pacific. It is a foreign-owned newspa-
per, part of the Rupert Murdoch news conglomerate. During the Fiji political
crisis, Netani Rika was acting editor in the absence of Russell Hunter, an
Australian who was refused an extension of his work visa by the Chaudhry
government. The Fiji Times was several times singled out by The Chaudhry
government for bitter criticism and at one stage was accused by Chaudhry
(1999) of “fanning the fires of sedition and racism”, a charge the newspaper
rejected. The Fiji Times was considered a vocal critic of the Chaudhry govern-
ment and its editors were generally thought to have a personal distaste for
Mahendra Chaudhry and his style, particularly towards the media (Robie
2000b).

The Daily Post has a slightly different ownership structure because its
shareholders include the government (about 40 percent), and private enterprise
(60 percent). The paper underwent a major revamp in February 1999 with the
Rabuka government purchasing its 40 percent shareholding in the paper at that



LYNDA DUNCAN

 12  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

The Fiji Times
has been accused
of being anti
[Chaudhry]
government, while
the Daily Post,
being partially
government owned,
was more muted in
its criticism and
balanced in its
reporting since the
election in 1999.

stage. Ranjit Singh was appointed as general
manager and Jale Moala remained as editor.3

The Chaudhry government’s decision to re-
tain its shares in the Daily Post surprised
many and Chaudhry was criticised by eco-
nomic commentators and members of the
public when he revealed that the government
planned to invest more money in the paper
(Digitaki 2000).

The daily circulation of the Post is well
below that of The Fiji Times, estimated at
approximately 9,500 per day. The Daily Post,
however, also publishes its editorials on the
internet. The Post and The Fiji Times  cover
Fiji national and foreign news, features, busi-
ness and sport. The Times dominates the
advertising market. However, the Post has
seen an increase in government advertise-
ments because of the Chaudhry government’s
policy to restrict its advertising to the Post.

The two newspapers are different in struc-
ture and this was reflected in their coverage
of events since the Labour-led government

came to power. The Fiji Times has been accused of being anti [Chaudhry]
government, while the Daily Post, being partially government owned, was more
muted in its criticism and balanced in its reporting since the election in 1999. It
would be expected therefore that the Times, while maybe critical of the methods
used, would be more sympathetic to the aspirations of the crisis perpetrators,
while the Post would have little sympathy for the overthrow of the government.
It is also expected that these positions would be reflected in the editorials
because editorials are the only segment of the paper that allows editors and
editorial boards to express their opinions of events.

My hypothesis proposed that The Fiji Times represented and reinforced the
ruling class ideology in Fiji, a ruling class who were determined to consolidate
political power by promoting the role of the chiefly elite and thereby disguising
the tension caused by class relations in society. However, the Daily Post, as a
partially government owned organisation would be more likely to represent



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 13

COUP EDITORIALS

government interests, including a return to democratic rule and to discuss the
importance of class relations  as a social change agent in Fiji. Nevertheless, the
Daily Post is also expected to reflect in part the dominant ideology because of
partial ownership of the paper by private companies.

 Of the total editorials analysed between the period May 20 to July 13 when
the hostages were held in Parliament Buildings, the majority were devoted to the
political crisis. The editorials were analysed according to the following themes:

❏ colonial legacy
❏ ethnic rule legitimacy
❏ role of chiefs
❏ appropriateness of democratic system
❏ role of different sectors in society
❏ existence of social class in society
❏ other
Approximately one-third of both papers’ editorials commented on the role

of different sectors in society during the crisis, while the democratic system and
the role of individual chiefs and the Great Council of Chiefs (GCC) were the next
most frequent editorial topics. Neither paper mentioned the existence of social
class within Fiji, although division between Fijians and Indo-Fijians, and
between Fijians was mentioned.

Colonial legacy
The editorials rarely mentioned a connection between the current situation and
historical events. However, the Daily Post did comment on how there appeared
to be a post-colonial pattern of attempted government overthrows without
analysing why countries that had been subject to colonial rule appeared to be
subject to such political crises. The Fiji Times did attempt a link between the
1987 coups and the 2000 parliamentary takeover by observing that the current
takeover had changed the perspective that the 1987 coups were a “one-off
political crisis”  (15 July 2000). However, no analysis of any linkage between
the 1987 and the 2000 events was provided.

Ethnic rule legitimacy
The Fiji Times declared that the crisis occurred because Fijians did not trust an
Indo-Fijian Prime Minister to deliver security of Fijian rights and guarantee of
Fijian leadership, while the Daily Post (30 June 2000) blamed the current crisis



LYNDA DUNCAN

 14  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

The Fiji Times
declared that the
crisis occurred
because Fijians did
not trust an
Indo-Fijian Prime
Minister to deliver
security of Fijian
rights and
leadership, while the
Daily Post blamed it
as the ‘making of
George Speight’.

as the “making of George Speight”.
The Daily Post (18 July 2000) recognised

that “no single ethnic group can lay claim to
the ownership of Parliament”. However, The
Daily Post was contradictory in its position
because the day before (17 July 2000) it had
criticised the Fiji Council of Churches for
“sowing the seeds of division [at the 1999
election] by sanctioning a political party when
a mainstream Fijian political party was al-
ready in power”. This message reflected the
emphasis by the Daily Post on the importance
of Fijian unity and in particular the ingrained
belief that political stability requires all Fi-
jians to unite behind the chiefly leaders. This
statement supports the belief that all Fijians
should vote along ethnic lines and should trust
the GCC to deliver what is in the best interest
of all Fijians.

The Fiji Times did not mention the ethnic
separation that exists in the political system.
However, it criticised Indo-Fijians for not
taking up positions that were offered to them

in the interim administration put together to replace the Chaudhry Government.
No attempt was made to analyse why Indo-Fijians might not have considered
such a position appropriate. Such analysis would have had to consider the bias
towards Fijians in Parliament and the reluctance of Indo-Fijians to support an
administration that has resulted in the disempowerment of their race. The Fiji
Times editor expressed the view that one of the roles of the interim government
was to ensure that Fijian interests would be secure. The Fiji Times acknowl-
edged that racism existed within Fiji, but blamed certain individuals for using
the perceived division between Fijians and Indo-Fijians for self-gain. This
places the responsibility back on the individual and does not recognise that the
structure of government has contributed to the ethnic divide. It also glosses over
the division that exists within the Fijian community, especially on issues of
governance, ideology, leadership and poverty.

The division of the House of Representatives along ethnic lines and the



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 15

COUP EDITORIALS

Gunmen fire warning shots: The Fiji Times on 22 May 2000.



LYNDA DUNCAN

 16  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

dominant position of chiefs in the Senate was not mentioned and this has
contributed to the belief  that Fiji, by necessity, must be divided  by race. There
was no discussion of the appropriateness of the government structure that was
set up at independence in 1970, nor was there commentary on how democracy
can effectively operate within a electoral system biased towards one race.
Although the Daily Post recognised that Fijians were not united, the editor
expressed the view that Fijians should be a united group, thereby, along with The
Fiji Times affirming that the two main races in Fiji should be separate,
homogeneous units, with the same aspirations, beliefs, opinions, wants and
needs.

Role of the chiefs
Both The Fiji Times and the Daily Post were very clear about the role Fijian
chiefs should take during the crisis and in the future. Both papers saw the chiefs,
especially the GCCs4 as responsible for resolving the situation and for providing
the future leadership of the country. No questions were raised as to the
legitimacy of the chiefs taking on these roles, the legitimacy appeared to be
taken for granted and therefore did not need to be questioned. In contrast, both
newspapers ignored the role of Indo-Fijians in resolving the crisis and as future
leaders. It is more realistic to assume that the editors do not see a leadership role
for Indo-Fijians in Fiji because both The Fiji Times and the Daily Post made
mention of how the chiefs needed to act on behalf of all people in resolving the
crisis, thereby indicating that the  chiefs could understand, include and represent
Indo-Fijian interests in their resolutions and therefore it is not necessary for
Indo-Fijians to take on active leadership roles. The Fiji Times recognised that
division existed within the GCC, and that tension has been caused by the
traditional role of the chief in modern society (3 and 13 July 2000). The
newsapaper  also noted that chiefs represented different political ideologies and
often had different political agendas. Despite these observations The Fiji Times
always reached the conclusion that it is the GCC that should provide the “way
forward” for Fiji and that they can do this on behalf of all sections of the
community.

The Daily Post did not recognise any real division between the chiefly elite,
and even stated that George Speight’s takeover of Parliament was the cause of
the chiefly, tribal and provincial interests being raised for the first time, interests
which are “totally against the grain of Fijian tradition” (7 July 2000). The Daily



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 17

COUP EDITORIALS

Stand-off: The Daily Post on 27 May 2000.



LYNDA DUNCAN

 18  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

Post gave more space to the role of the chiefs, and to the protection of their power
structure. It asserted that the GCC, responsible for protecting and promoting
Fijian interests, should decide the future of Fiji. A fundamental role of the chiefs,
(13 July 2000) was considered to be in “upholding the fabric and structure of our
culture” and advising “common Fijians” to “submit to the will of the chiefs”.

The legitimacy of the chiefs as the rightful leaders of Fiji was upheld by both
papers, with this leadership not just on behalf of Fijians but also Indo-Fijians.
This reflects how editors and publishers can use their position to ensure that
dominant ruling interests get their message across to the public. Protection of the
chiefs leadership role in government attempts to consolidate the position of the
chiefs and the GCC in society and to consolidate the power base of the
newspaper owners.

Democratic system
The issue of whether the democratic system inherited from the colonial
government at independence was appropriate to Fijian society was not dis-
cussed by either The Fiji Times or the Daily Post. However, the key message
from both papers was for a return to democracy, indicating that both accepted,
upheld and regarded as appropriate the democratic political system in the
governance of Fiji. The Fiji Times commitment to democratic rule appeared to
depend on firstly ensuring that Fijian interests were protected through an
appropriate constitution (17 June 2000). While it appeared that The Fiji Times
used the editorials to support a democratic system, there were also statements
made that seemed to undermine this position. The editor used the paper to voice
criticism of Mahendra Chaudhry and his government early in the crisis, and
rather than supporting the return of the democratically elected government
insisted on his resignation because he must “accept responsibility for the role he
has played in the lead-up to the crisis” (26 May 2000). The Fiji Times displayed
strong support for the interim government despite the lack of mandate from the
voting public and urged the entire nation to back this administration because it
was could be “trusted to chart a way forward for people of all races” (5 July
2000). Democracy then appeared to be the right political system for Fiji as long
as Fijians, and especially the GCC dominated the leadership positions.

The Daily Post editorials focused more on the legitimate political options
that had been available to George Speight through which he could have aired his
grievances instead of overthrowing Parliament. The Daily Post criticised



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 19

COUP EDITORIALS

Speight on a number of occasions for failing
to use the democratic political structure and
noted that taking the law into one’s own
hands was “not Fijian” (7 July 2000). How-
ever, The Daily Post like The Fiji Times, did
not advocate a return to the Chaudhry govern-
ment, commenting that “while understand-
able that he will protest loudly and interna-
tionally, this will only lead to further tension
and racial feeling” (23 June 2000). By July 14
the Daily Post was prepared to deny Chaudhry
his right to protest stating that “Chaudhry
must not begin a protest campaign but must
consider whether there would be a better way
to exercise leadership”.

Despite both papers declaring their sup-
port for a return to democracy neither paper
was prepared to advocate the return of the
Chaudhry government. The concept of de-
mocracy, while acknowledged as basis of the
political system appeared to take second pri-
ority behind Fijian self-interest. This was
demonstrated by the insistence of both papers

The Fiji Times was
critical of the
military and
accused security
forces of being lax in
their duties in the
lead up to May 19 ...
The Daily Post
praised the military
for its decisions and
recognised its role in
restoring law
and order.

on a return to constitutional rule that protected Fijian interests.

Societal sectors
Trade and sporting bans imposed by Australia and New Zealand were

condemned by both The Fiji Times and the Daily Post and were considered
interference in Fiji’s domestic situation. The Daily Post called them “misplaced,
illegal and uncalled for” (26 June 2000) and accused the international commu-
nity of “diplomatic blackmail (16 June 2000)5. The Fiji Times were concerned
that bans would cause further misery for the “innocent victims” (22 May 2000)2.
It accused Australia and New Zealand for being “hypocritical bullies” for
placing bans on Fiji sport teams while not applying the same restrictions to
Pakistan (15 June 2000). Both papers considered the political crisis an internal
matter and therefore not subject to interference from external communities.

The Fiji Times was critical of the military and accused security forces of



LYNDA DUNCAN

 20  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

being lax in their duties in the lead up to May 19, observing that “if security
forces had been alert to political developments and unusual activity then the
May 19 crisis could have been uncovered and stopped” (18 July 2000). This
position differed from the paper’s first impression of the military’s performance
when it lauded the military for accepting executive authority and bringing a
feeling of safety and security to the nation (31 May and 1 June 2000). The Fiji
Times was vocal in its condemnation of the army for “not doing enough to end
the crisis” (1 July 2000).

The Daily Post  praised the military for its decisions and recognised its role
in restoring law and order. One point of concern raised by the paper was how
some members of the military had turned against the government (25 May
2000). This betrayal, the editor believed should be addressed by the media. This
was the only occasion that the role of the media was raised by either paper during
the period May 19 to July 31. The role expectations of other cultural institutions
were also absent, with the exception of the role of the church, specifically the
Fijian Council of Churches which was criticised by the Daily Post for becoming
involved in politics and thereby contributing to the split of the Fijian vote at the
1999 election (17 July 2000).

Social class
The existence of social classes was neglected by both editors, who preferred to
examine society in terms of ethnic class interests. The Fiji Times recognised
individual interests, in particular the Fiji Council of Trade Unions head and of
Cabinet members in the new interim administration.  The emphasis was on the
relationship of the individual to the state, and not of any conscious class group
action. The Daily Post did not mention individual interests. It referred only to
the “chiefs” as leaders of “common” Fijians.

The election results in 1977, 1987 and 1999 showed that Fijians voted for
political parties that represented their interests, not necessarily the interests of
the Fijian chiefs. Indo-Fijians are also not a homogeneous unit as demonstrated
by the wealthy elite’s general support for the Alliance Party. While both papers
did recognise that differences existed between Fijians, the editors encouraged
Fijians to unite to ensure a stable society, thereby encouraging the concept of
ethnic homogeneity and ignoring the different interests that exist within each
ethnic group.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 21

COUP EDITORIALS

Summary of themes
While the interpretation of events and behaviours have been perceived differ-
ently on occasion, the papers were in agreement on how society should be
structured and never questioned why this structure had developed and if this
structure was appropriate for Fiji.

Government ownership of a newspaper does not, in this situation, appear to
guarantee the loyalty and support of the paper. While this may lend to
affirmation of the media as an impartial commentator, I believe that it supports
the claim that the media works in the interests of the dominant elite. It was
because Fijian chiefs were subject to the leadership of an Indo-Fijian prime
minister and a government that included a socially diverse range of people that
the Daily Post did not call for the reinstatement of the Chaudhry government.
The Chaudhry government was not controlled by the chiefly elite and it pursued
policies aimed to address poverty both within the Indo-Fijian and Fijian
communities. A reminder of the failure of the political party generally supported
by the chiefs to address these social and economic differences that existed in
society could have lead to further disintegration of the power base of the chiefs
and the weakening of the traditional Fijian social clan structure6.

It would be a mistake to treat the chiefly elite as a homogenous unit because
the chiefs do have different political agendas, interests and priorities. However,
these differences appear to be inconsequential when what are considered
‘fundamental’ rights of the Fijians and dominance of the chiefly elite are
perceived to be at risk7. The GCC acts as a coordinating body through which the
chiefs can air their differences but come to some consensus on policy positions.
The result is that the GCC appears to be a cohesive and coordinated body on
issues of Fijian security and therefore be representing the interests of all Fijians.

One measure of whether the newspapers supported the dominant elite is to
consider to what degree the editorial messages differed from the demands of
George Speight to protect “indigenous” Fijian interests. The editors of both
papers supported his initial demands that the Chaudhry government be dis-
missed and the 1997 Constitution abrogated. While the editors did not agree
with the method Speight employed, neither editor supported the reinstatement
of the 1997 constitution nor did they  consider that there was a further role for
the Chaudhry government in Fiji politics. The papers did not support the
reinstatement of the 1990 Constitution nor did they foresee any role for most of
Speight’s supporters in an interim administration. Both upheld the protection of



LYNDA DUNCAN

 22  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

Fijian interests, particularly political leadership and land ownership. Neither
The Fiji Times nor the Daily Post overtly supported equal leadership of the Indo-
Fijians with the Fijians or mentioned any future role in political authority for any
race except for those categorised as “Fijian”. To what extent the reinforcement
of Speight’s initial demands was the result of a form of censorship in place
during the crisis period is considered.

Self-censorship?
At the time of the armed takeover of parliament there was no similar takeover
of the country’s radio and television stations, or the newspaper offices. Either
the group did not consider the country’s press as a threat to their campaign, or
were hoping to use media freedom to their advantage8. Unlike the Rabuka coups
no official censorship was imposed on the press. It appeared as if the media
organisations were free to report on the crisis as they wished.

There were, however, constraints on press freedom. A number of events
occurred during the crisis that have been interpreted by the Committee to Protect
Journalists9 as attacks against the Fiji media and therefore defined as a form of
censorship. It is impossible to know for certain if, and to what extent, these
events had an impact of the editorial content in The Fiji Times or the Daily Post10.
The role of the media was not mentioned by either paper between May 19 to  July
31, nor was there any condemnation of the treatment of the press by George
Speight or his supporters.

It could be that the editors perceived there was no threat as they did not
refrain from criticising George Speight and the methods he employed in
pursuing his aims. If the editors had perceived any threat to them or the paper,
editorials that were critical of him would probably not have been published.
There was also no noticeable difference in the tone the editorials adopted from
July 13 once all the hostages had been released to provide any indication that the
editorials were adopting an approach of “careful reporting” during the time the
hostages lives were at risk. It can then be assumed that the documented attacks
on journalists did not directly influence the editorial content of either newspaper
and therefore the opinions expressed in the paper accurately reflected the
opinions of the editors. This rebuts the first part of the hypothesis that the Fiji
media during the armed parliamentary overthrow was subjected to control and
therefore censorship by the perpetrators of the political crisis, and this would be
reflected in the editorial content over the crisis period.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 23

COUP EDITORIALS

If the media in general did not perceive much of a threat to them or their
organisations during this crisis this begs the question of how the media reacted
during the crisis11. On May 21, Ratu Mara directed Fiji TV not to broadcast any
statements by Speight or his supporters. This direction was not applied to other
sections of the media and from May 19 to his arrest George Speight had
numerous interviews with media organisations and organised daily press
conferences. William Parkinson, then president of the Pacific Island News
Association, noted that during the crisis “all parties [involved in the crisis] have
gone out of their way to make themselves accessible [to the media]” (Fiji Times,
10 July 2000:7) demonstrating that the media was intimately involved in the
strategies developed by each of these parties. The accessibility to George
Speight and the attendance of journalists at his press conferences led to charges
that the media had “turned a two-bit terrorist into a celebrity” (Parkinson 2000).
The media has also been accused of becoming tools of Speight’s crusade to
dismantle Fiji’s democracy through the coverage that he received.

It appears that George Speight used the media to ensure coverage of him and
his demands, thereby giving him a degree of legitimacy. The decision not to
directly control the media organisations in Fiji, allowing the entry of foreign
journalists into the country and holding daily press conferences drew the media
into the crisis and ensured that daily sales of newspapers remained high. The
media then could be seen as an indirect accomplice to Speight in the crisis
through keeping his profile high, and by giving a lot of attention to his claims
that indigenous Fijian interests were put at risk by policies of the Chaudhry
government. George Speight maintained a degree of effective control over the
media by setting the terms and the place for media briefings, and ensuring that
there was enough “drama” to keep media interest in him and his cause high12.
While there was widespread condemnation of Speight in media reports of the
crisis, there can be little doubt that he manipulated the media to further his
objectives.

Conclusion
Neither editor provided in-depth analysis of the causes of the political crisis nor
related it back to historical events. Instead, both papers tended to write
sensational statements rather than promoting audience thought. They both
neglected to place events in a social or political context. There were some key
differences in the editorial content between the Daily Post and The Fiji Times:



LYNDA DUNCAN

 24  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

❏ The Daily Post emphasised the need for Fijians to unite behind the chiefs,
thereby ignoring the ideological differences that exist between the chiefs. The
Fiji Times recognised these differences existed not only in the community in
general, but specifically between chiefs.

❏  The Fiji Times, while supporting the leadership of the chiefly elite, saw
the interim administration providing leadership while the Daily Post saw the
GCC in the main leadership role.

❏ The Daily Post believed the military was doing a good job in controlling
the crisis situation, but The Fiji Times was critical of the military’s handling of
the crisis and speed of resolution.

❏  The Daily Post saw George Speight as the cause of the crisis, effectively
ignoring the historical, political and social causes. The Fiji Times emphasised
the importance of Fijian mistrust of an Indo-Fijian led government to secure and
protect Fijian interests.

❏ The Fiji Times also recognised the tension between traditional Fijian
social structure and the structure of modern society, noting that this had led to
a leadership vacuum. The Daily Post did not recognise this tension, instead it
promoted enforcing the traditional social structures by “common Fijians sub-
mitting to the will of the chiefs”.

There were also similarities in the position of the two papers including:
❏  the condemnation of George Speight’s methods but not of his reason for

overthrowing parliament;
❏  the analysis of society along ethnic lines;
❏ the belief that the chiefs are the rightful leaders of Fiji, both now and in

the future;
❏  the return to democracy was considered vital, as long as Fijian interests

were protected regardless of the impact on the Indo-Fijian community;
❏ the crisis was considered an internal matter and therefore not subject to

outside interference; and
❏ no recognition of social class interests and relations in the structure of

society.
Both papers reinforced the colonial legacy  that Fijian chiefs are the rightful

rulers of Fiji, emphasising that Fiji, and this presumably means Fijians, was not
ready for a multi-racial constitution. It appears that neither editor fully compre-
hended the political process required to amend the Constitution because there
was no mention of the special status accorded to Fijians in the 1997 Constitution
and how this is well protected due to the two-thirds majority requirements in



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 25

COUP EDITORIALS

both houses for any change. The absence of this type of analysis strengthened
the belief that legislation is easily changed on the whim of a prime minister when
this is not the reality. This reinforces the perception that an Indo-Fijian prime
minister is a “dangerous situation” for Fijians.

The overthrow of the Fiji Parliament on 19 May 2000 caused political and
social upheaval, not only in Suva but also through the entire country. The
consequence of this action has been to destabilise Fiji politically, socially and
economically, and this will continue to impact on the country for years to come.
The analysis of the causes of this situation therefore requires consideration of
the political, social and economic environment in which the crisis occurred and
links made back to the influence of historical events. This environmental
analysis and the historical linkage was missing from both The Fiji Times and
Daily Post editorials. Editorials are opinion pieces, which may be why some of
the political and social analysis was missing. However, opinions should be
backed up by analysis if a structured argument is to be presented. It would be
expected that the editorials contain this degree of analysis and consideration of
political and social issues.

Notes:
1 Tabloids tend to concentrate less on political issues unless they are of a scandalous

nature. Broadsheet print media are generally aimed at the more educated, wealthy and
articulate part of the population (see Hope 1996:124). Although these two Fiji newspa-
pers are tabloid-sized, they do carry articles on politcal issues.

2 Fiji Islanders was the name given to the citizens of Fiji in the 1997 Constitution.
In this paper the term Indo-Fijian refers to the Fiji Islanders of Indian descent, while the
term Fijian refers to those of Melanesian and Polynesian descent.

3 Jale Moala remained editor of the Daily Post until 15 June 2000 when he migrated
with his family to New Zealand. Mesake Koroi took on the role of acting editor after
Moala left.

4 The Great Council of Chiefs is a body that was set up by the colonial government
to represent Fijian interests in political matters. This council has assumed greater
importance since independence and is seen as one of the most powerful institutions in
Fiji. It is often used as the final decision-making body.

5 The “innocent victims” appeared to consist of everyone except Speight and his
supporters, the military and the chiefly elite.

6 the clan structure did differ between the Melanesian and Polynesian dominated
clans in terms of hierarchy, however all clans were lead by chiefs.

7 Despite calls from the western chiefs in 1987 and in 2000 to set up their own



LYNDA DUNCAN

 26  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

confederacy in Fiji this has never come to fruition and appears to drop when the chiefs
perceive the need to act as a cohesive body.

8 There have been claims that George Speight was brought in at the last minute to
head the armed takeover because he had media experience and was considered “media
savvy” (see Robie 2000b).

9 The Committee to Protect Journalists is a non-partisan organisation.
10 Analysis of whether, and to what extent, the newspapers covered these attacks on

the media could provide an indication of the impact of censorship, however this is
outside the scope of this article. This article is concerned with whether the editorials
contained any indication of media restriction.

11 Rumours did circulate that supporters of George Speight were to descend on the
hotel where foreign journalists were staying, causing a number of these foreign
journalists to flee to Nadi and back to their home countries in the belief that their safety
was at risk. This type of threat did not appear to exist against Fiji media organisations,
with the exception of the attack on Fiji TV and the attack on a Fiji Sun reporter.

12 The detention of journalists within the parliamentary complex one evening on the
pretext that the miliary were on orders to shoot to kill anyone who broke the curfew is
one demonstration of the dramatic action Speight employed.

Bibliography:
Abercrombie, N., Hill, S. & Turner, B.S. (1984) The Penguin Dictionary of

Sociology. 2nd Edition, London: Penguin Books.
Ali, A. (1986) “Fiji: Political Change, 1874-1960” in Lal, B.V. (ed) Politics in Fiji:

Studies in Contemporary History. Sydney: Allen & Unwin.
Alley, R. (1986) “The emergence of party politics” in Lal, B.V. (ed) Politics in Fiji:

Studies in Contemporary History. Sydney: Allen & Unwin
Alley, R. (2000) “Fiji at the Crossroads of Crisis” in Pacific World, July 2000.
Asia-Pacific Network (October 2000) website @ www.asiapac.org.fj
Callari, A. & Ruccio, D. (eds) (1996) Postmodern Materialism and the Future of

Marxist Theory. Hanover: Wesleyan University Press
Chaudhry, M. (1999) “Media Ethics and Responsibility”, an address at the

launching of the Media Council General Media Code of Ethics and Practice at the Forum
Secretariat on October 26.

Dakuvula, J. (2000) “Fiji: What should happen if Speight gives up?”, Asia-Pacific
Network @ www.asiapac.org.fj May 25.

Digitaki, T. (2000) “Fiji: Reading between the lines” in The Review, April 2000
published on www.fijilive.net

The Dominion (15 November 2000) “Interim Government Unconstitutional”,
Wellington.

Eldridge, J. (1995) “Ill news comes often on the back of worse”, in Eldridge, J. (ed)



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 27

COUP EDITORIALS

Glasgow Media Group Reader Volume 1: News Content, Language and Visuals,
London: Routledge.

Fiji Times (2000) “Chaudhry and the Media: Fiji Times hits back at PM’s
allegations”, in Pacific Journalism Review, Vol 6 No 1, January 2000.

Gillion, K.L (1977) The Fiji Indians. Challenge to European Dominance 1920 -
1946. Canberra: Australian National University Press.

Hadjor, K.B. (1992) Dictionary of Third World Terms. London: I.B. Tauris & Co.
Ltd.

Henderson, J. (2000) “The Divisions that produced the Fiji Coups”, in Pacific
World, July 2000

Herman, E.S & Chomsky, N. (1988) Manufacturing Consent: The Political
Economy of the Mass Media, New York: Pantheon Books.

Hope, J. (1996) “Unbalanced Images and Inappropriate Responses: How Three
Western Newspapers Misrepresented the 1992-3 Somalian Famine”, a thesis presented
in [partial] fulfilment of the requirements of the degree of Master of Philosophy in
Development Studies at Massey University, Palmerston North.

Howard, M.C. (1991) Fiji: Race and Politics in an Island State. Vancouver: UBC
Press

Kahn, J. (2000) “Money, mahogany and a plot for power” in The Evening Post,
October 23, Wellington.

Keane, J. (1991) The Media and Democracy, Cambridge: Polity Press.
Kerr, G.J.A. & Donnelly, T.A. (1969) Fiji in the Pacific. A History and Geography

of Fiji. Milton: Jacaranda Press Pty Ltd
Lal, B.V. (1988) Power and Prejudice. The Making of the Fiji Crisis. Wellington:

New Zealand Institute of International Affairs
Lal, B.V. (2000) “Fiji: Wandering Between Two Worlds”, on www.fijilive.net
Lal, V. (2000) “Politics with Victor Lal”, on www.fijilive.net
Laracy, H. (2000) “An Historic View of Fiji”, in Pacific World, July 2000.
Lawson, S. (1990) “The Myth of Cultural Homogeneity and Its Implications for

Chiefly Power and Politics in Fiji”, in Society for Comparative Study of Society and
History (in 131701 1999 study guide)

Lawson, S. (1991) The Failure of Democratic Politics in Fiji. Oxford: Clarendon
Press.

Leary, I. (1999) Media Law and Ethics outline paper as part of a training package
by the Fiji Broadcasting Corporation for training of police on the media.

Mamak, A. & Ali, A. (1979) Race, Class and Rebellion in the South Pacific.
Sydney: George Allen & Unwin.

Miller, W.L. (1995) “Conclusion: Culture and constitution in conflict?” in Miller,
W.L. (ed) Alternatives to Freedom: arguments and opinions. Harlow: Longman Group.

National Radio Morning Report, (24 October 2000), interview with army spokes-



LYNDA DUNCAN

 28  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002

man on detention of three Radio Fiji staff. Wellington: Radio New Zealand.
Nayacakalou. R.R. (1975) Leadership in Fiji. Melbourne: Oxford University Press.
Norton, R. (1986) “Colonial Fiji: Ethnic divisions and elite conciliation” in Lal,

B.V. (ed) Politics in Fiji: Studies in Contemporary History. Sydney: Allen & Unwin.
Overton, J. (1988) “Modes of production and political economy: a diagrammatic

scheme”, in New Zealand Journal of Geography 85, 7-12.
Pacific Media Watch (April 2000) 2673 FIJI: Reading between the lines,

www.pmw.c2o.org
Parenti, M. (1993) Inventing Reality: The Politics of News Media, 2nd edition, New

York: St Martin’s Press.
Parkinson, T. (2000), “Pens ready, Speight’s army shoots to thrill”, Melbourne Age,

June 3.
Piazza, T.L. (1991) The Boundaries of Free Speech: how free is too free?, Dayton:

National Issues Forum Institute.
Robertson, R.T. & Tamanisau, A. (1988) Fiji. Shattered Coups. Leichhardt: Pluto

Press.
Robie, D. (1999) “Media and free expression”, in Pacific Journalism Review, vol

5, no 1, 1999 pp5-9.
Robie, D. (2000a) “Fairness, Balance And The Pacific Media’s Cultural Impera-

tive” in Pacific Journalism Review,  Vol 6 No 1, January 2000.
Robie, D. (2000b) “Taukei Takeover: The Media Anatomy Of A Coup” an address

at the Australian and New Zealand Communication Association (ANZCA) conference
at Ballina, Australia, 2-5 July 2000.

Scarr, D. (1984) Fiji, A Short History. Sydney: George Allen & Unwin
Sludge, C.D. (2000) “Sludge Report #7 — Negotiating with a Psychopath”, @

www.scoop.co.nz
Tarte, D. (1999) “Foreword: General media code of ethics and practice” in Media

Council (Fiji) Ltd General media code of ethics and practice published on Pacific
Journalism Online (USP) at ww.usp.ac.fj/journ/docs/ethics/fijimc.html.

Teaiwa, T. (2000) “An analysis of the current political crisis in Fiji”, on
www.fijilive.net

The Irrawaddy (1998) “Inked over, blotted, ripped out” in The Irrawaddy, vol 6,
No 3 May 31 1998 pp11-12. (journalist’s name not printed).

Thompson, K. (ed) (1997) Media and Cultural Regulation. Milton Keynes: The
Open University.

Sutherland, W. (1990) “Nationalism, Racism and the State: Class Rule and the
Paradox of Race Relations in Fiji” in Pacific Viewpoint, 31 (2) pp 60-72.

Sutherland, W. (1992) Beyond the Politics of Race. An Alternative history of Fiji
to 1992. Canberra: Australian National University Press.

Webster’s New World (1990) Dictionary of Media and Communications, New



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 8 2002 29

COUP EDITORIALS

York: Simon & Schuster Inc.
Wilson, F. L. (1990) European Politics Today: The Democratic Experience, New

Jersey: Prentice Hall.

❏ Lynda Duncan is an extramural postgraduate student at Massey University,
New Zealand, enrolled in a Master of Philosophy in Development Studies. She
has visited Fiji a number of times to visit family who lived in Suva. She was in
Fiji three weeks before the armed takeover of Parliament by George Speight on
19 May 2000. This article is part of a paper written in November 2001 in partial
fulfilment of the Master of Philosophy degree.
tozer@paradise.net.nz

PACIFIC MEDIA WATCH

Daily list serve: journ@usp.ac.fj
Website: www.pmw.c2o.org

c/- Journalism Programme, University of the South Pacific,
PO Box U5, Laucala Campus. Fax: (679) 313238, Suva, Fiji, or

Bushfire Media, PO Box 9, Annandale, NSW 2038

   ‘The work of Pacific Media Watch is vital to understanding of
the media and the problems of press freedom in this part of the
world, about which, all too often, little is known. Reporters Sans
Frontières  has been working with PMW for more than four
years. This has enabled us, whenever necessary, to warn
international media of the difficulties that  journalists may meet
in the South Pacific region.’


